×

17 april 2016

Beheerst en uitdagend Wolfert Brederode Trio in Leiden

Label: ECM Records

Het vierde optreden in het kader van de Black Ice-releasetour brengt het Wolfert Brederode Trio naar de Stadsgehoorzaal in Leiden. Wolfert Brederode (piano), Jasper van Hulten (drums, percussie) en Gulli Gudmondsson (contrabas) houden zich vanavond grotendeels aan de nummers en de volgorde van hun uitstekende laatste plaat.

Net als op Black Ice is de sfeer vanavond veelal ingetogen en open maar aan spanning geen gebrek. Brederode houdt continu oogcontact met zijn medebandleden, de composities worden opgerekt en krijgen sowieso een bijzondere live-feel mee, niet in het minst door Van Hultens uitgebreide percussie-arsenaal en Gudmondssons immer overtuigende spel, dat een lust voor het oor blijft. Voeg daarbij de drang naar eigenzinnigheid van Brederode – zijn spel is soms bijna romig, dromerig, vaak stemmig en impressionistisch en dan weer bijna atonaal – en het wordt duidelijk waarom het trio zijn platen uit mag brengen bij het befaamde ECM Records.

Hoewel het concert een constant hoog niveau heeft en ook blijft uitdagen zijn er zeker een aantal hoogtepunten aan te wijzen: Olive Tree, bijvoorbeeld, zou zich kunnen ontwikkelen tot een live-favoriet. Opvallende detail: de ‘hand drums’ en het pianospel direct op de snaren. Met een prominente bas en een goede drive bouwt deze track mooi op naar expressieve, vrijere vormen. Erg geslaagd. Curtains is weer zo’n voorbeeld waarop het trio zo subtiel accenten verlegt dat je als luisteraar verrast wordt en je je achteraf verbaast over het verloop van het stuk.

Het titelnummer Black Ice ontvouwt zich langzaam en op fraaie wijze. Van Hulten tovert opvallend houten percussiemateriaal tevoorschijn en na minuten vol pure schoonheid – net als zwart ijs – koerst het trio aan op een opvallend mooi einde van het stuk. De compositie Fall is rijkgeschakeerd en beeldend. Daarbij trekken een soms fragmentarische drumpartij en indringende hoge bastonen onverbiddelijk de aandacht. Dit is wellicht hét hoogtepunt van de avond.

Maar er is meer: het op de gelijknamige roman geïnspireerde The Glass Room laat fijn samenspel horen van Gudmondsson en Van Hulten en zwelt aan tot een voller, altijd stijlvol geheel. Dat het Wolfert Brederode Trio met Rewind afsluit is niet zo vreemd. Het is een van de toegankelijkere stukken en Brederode kan hier vooral in het begin indrukwekkend domineren met volle inzet van de vleugel. Verderop krijgt de ritmetandem ook de ruimte om te excelleren; Rewind is de track waarmee het trio na een dik uur vol beheersing, schoonheid, spanning en uitdaging het concert op pakkende en bevredigende wijze afsluit.

Wolfert Brederode Trio live in Nederland:

• 29 mei: Tivoli/Vredenburg Utrecht
  • 9 juli: North Sea Jazz, Rotterdam