×

13 november 2019

Daisy Jones & The Six

Geschreven door: Cis van Looy

Biografische werkstukken over beroemdheden garanderen vlotte verkoopcijfers, zeker als ze een waarachtig verhaal pretenderen. Achter de hekken van de riante villa domeinen van de film en popsterren gluren, het blijft verleidelijk zeker als de magische hoofpersonages een door de levensgevaarlijke cocktail van drank, drugs en sex onthecht bestaan leiden dat bijdraagt aan de mythevorming.

Niettemin levert het niet zelden een ontnuchterend beeld op als de menselijke minder glorieuze aspecten van het glitter bestaan meer aan bod komen. Het verhaal van het vriendenkransje dat een rockgroepje opzet en na het megasucces ten ondergaat in de ongenadige strijd tussen ambitieuze ego’s is een oud verhaal in de rockgeschiedenis dat moeiteloos uit het ware leven gerukt wordt en niet alleen door de trouwe fans verslonden wordt.

De in Los Angeles residerende Taylor Jenkins Reid opteerde voor een fictieve benadering, hoewel ze er geen geheim van maakt dat Stevie Nicks, de flamboyante frontlady van Fleetwood Mac haar inspireerde tot deze roman. Daisy Jones, een jong hippiemeisje en groupie met een tomeloze ambitie de hoofdrol vertolkt. Samen met Billy Dunne, de zelfzekere frontman van The Six vormt de ondertussen tot rolmodel voor een generatie jonge meisjes uitgegroeide Daisy, een charismatisch showbizzkoppel dat hoge toppen scheert. Een relatie die Daisy de vrouw van Billy die haar huwelijk en gezin wil redden verontrust. Verder is er nog Karen, die alles opoffert voor haar carrière. Drie zelfbewuste vrouwen die samen met andere figuren uit de entourage, zoals Camilla, een jeudvriendin van Billy en manager Teddy aan het woord komen in een reeks interviews en het verleden proberen te reconstrueren.

Het herinnert sterk aan de  tv-documentaires rond beroemde bands waarin de groepsleden in anekdotes in vaak een verbloemde versie hun herinneringen uit het verleden ophalen en een loopje met de waarheid nemen dat gebeurt ook in dit verhaal evenals (onbewust) verkeerd geciteerde datums waardoor de roman nog aan geloofwaardigheid wint.

Jenkins Reid smeert haar fictieve popbiografie, incluis liedjesteksten van de invloedrijke langspeler Aurora uit over bijna 400 bladzijden, in verschillende etappes wordt teruggeblikt naar de voorgeschiedenis in de jaren zestig, het debuut, de absolute topperiode, de neergang van de rockband en de onvermijdelijke split eind jaren negentig komen aan bod.

Taylor Jenkins is niet aan haar proefstuk, ze publiceerde eerder al een handvol novelles en romans en levert film en tv-scenario’s aan. Als audioboek, op tv of het grote scherm komt de geschiedenis van ‘Daisy & The Six’ met een bijpassende soundtrack wellicht beter tot zijn recht dan in boekvorm. Daar bestaan ondertussen ook concrete plannen voor, onder impuls van Reese Witherspoon staat er een dertiendelige serie op stapel.