×

Recensie

26 oktober 2019

Herman Verbeke

Neil Young: Art of Gold

Mooie gedachte om in het overaanbod van biografieboeken over en van muzikanten eens een boek uit te brengen dat schilderijen, tekeningen, schetsen, cartoons, karikaturen, muurschilderingen, beelden en andere kunstuitingen van een artiest verzameld. En al helemaal als dat Neil Young is.

Herman Verbeke, die eerder al betrokken was bij diverse Crosby, Stills & Nash boeken en twee jaar geleden ook zijn Neil Young en ik boek uitbracht, verzamelde voor Neil Young: Art of Gold kunstwerken van over de hele wereld en mocht deze voor het boek gebruiken. Maar natuurlijk wel met een uitleg onder de afbeelding. Het is daarmee een verzamelboek geworden met steeds weer zeer bijzondere bijdragen.

De bijdragen zijn allen bijzonder, of ze je nu meer of minder aanspreken. Vooral ook met de gedachte erachter. Opvallend veel mensen pakten de oudere Neil als voorbeeld trouwens. De wat uitgezakte en soms pafferige Neil. Best verrassend. Het zijn juist die wat jeugdiger tekening van Dale Burkhardt of die fantastische prenten van de Nederlandse Peter Pontiac van Neil op het hek en als ‘Dinosaur Senior’, die hij ooit voor OOR maakte, die zo mooi zijn.

En natuurlijk kunnen ook de albumcover van het tweede Young album Everybody Knows This is Nowhere (de eerste met Crazy Horse), Storyville en het schilderij van Joni Mitchell dat werd gebruikt voor de hoes van het CSN&Y album So Far niet ontbreken. Door het boek bladerend valt ook een prachtig schilderij van Guy Peellaert, met CSN&Y in een auto die een lifster (wel of niet) oppikken, gelijk op. Maar er is in het 255 pagina’s tellende boek zoveel meer moois te vinden.

Neil Young: Art of Gold is geslaagd boek dat op een heel andere manier de liefde voor de grote Neil Young bewijst. Een boek dat voorlopig nog wel even op de koffietafel blijft liggen om steeds weer een nieuwe favoriet te ontdekken.