×

21 november 2019

De Koffie van Morgen

Le Ravage d’Ali Baba

De Koffie van Morgen

Een hartverwarmend project is Le Ravage D’Ali Baba van het Vlaamse De Koffie van Morgen. Een muzikaal project waarbij de verhalen en impressies uit vluchtelingenkampen het uitgangspunt zijn.

De Koffie van Morgen is een creatief platform opgezet door grafisch artiest Simon Plancke die als vrijwilliger van Vzw Humain bemerkte dat de beeldvorming over de mensen die in vluchtelingenkampen wonen nogal eenzijdig was en niet strookte met zijn ervaringen. Hij besloot een allesomvattend project te starten met beeld en geluid/muziek.

Als theaterproject is Le Ravage d’Ali Baba een volledige beleving met film, beelden/dia’s en livemuziek. Ook verscheen het project op CD gevat in een dik boekwerk met daarin 9 verhalen van geëngageerde auteurs die meegingen naar de vluchtelingenkampen en hun indrukken en opgetekende verhalen verwerkten in persoonlijke bijdragen: Anne Provoost, Yasmien Naciri, Aya Sabi, Dalilla Hermans, Carmien Michels, Sabrine Ingabire, Rachida Lamrabet, Birsen Taspinar en Ann Lamon. Daarnaast bevat het boek fotomateriaal van Light Of The Children, die kinderen zelf foto’s liet maken in de vluchtelingenkampen.

Voor de muziek vond Plancke de jonge geestverruimende muzikanten Hendrik Lasure, Thijs Troch en Elias Devoldere, mannen die natuurlijk bekend zijn van bands als John Ghost, SCHNTZL, An Pierlé Quartet, Nordmann, Hypochristmutreefuzz en HAST.  Zij hebben een zeer avontuurlijke ‘soundtrack’ gemaakt die zowel filmisch als vervreemdend klinkt. Soms melodieus met haperende percussie, vaker filmisch en vervreemdend.

De muziek die op het album te horen is wordt gelardeerd met geluidsfragmenten opgenomen in de kampen waar ze kwamen. De gesprekken met mensen vormen het beeld waarover de muziek is gecomponeerd. Vooral de gesprekken met jonge kinderen die hun land ontvlucht zijn in de hoop op een beter (lees: minder gewelddadig) leven komen hard binnen. Vooral omdat je weet dat de reis naar een betere wereld nog lang niet ten einde is.

Le Ravage d’Ali Baba is een zeer bijzonder project dat juist door de avontuurlijke muziek en de beelden die daarop aansluiten een diepe indruk achterlaat. Ook alle aandacht verdient omdat het inderdaad het beeld dat sommige mensen zullen hebben flink zal bijsturen. We hopen dat juist die mensen dit hartverwarmende project ook zullen oppakken.