×

Recensie

04 juni 2021

Concerto (Greatest Record Store On Earth)

Geschreven door:

Een bezoek aan Amsterdam is niet compleet zonder Concerto aan te doen. De uitgestrekte platenwinkel, al sinds 1955 te vinden in de Utrechtsestraat, is een begrip in binnen- en buitenland. Sinds andere befaamde winkels als Boudisque, Get Records, Forever Changes en Rhythm Import al lange tijd zijn verdwenen, wordt de aanwezigheid in Amsterdam van een muzikale schatkamer als Concerto – en die paar andere overlevers – alleen maar essentiëler natuurlijk. Daar doen de welkome wederopstanding van het vinyl en daarbij opkomende nieuwe winkels weinig aan af. Concerto, met zijn enorme voorraad nieuwe en natuurlijk vooral ook tweedehands vinyl – aangevuld met cd’s, dvd’s, boeken en een koffiebar blijft toch een geval apart; een uniek fenomeen.

Dit najaar verschijnt bij uitgeverij de Bezige Bij het lijvige boek Concerto van Ewoud Kieft. Eerder dit voorjaar verscheen al een leuke aanjager van dezelfde auteur: Concerto (Greatest Record Store On Earth). De titel van het boek komt overigens van Little Steven van Zandt, vooral bekend als gitarist van de E-Street Band van Bruce Springsteen, die ooit de winkel kwam binnenlopen op zoek coole bands in ‘zijn genre’.

De 84 pagina’s van dit eerste, compacte boek bevatten een mooie, selecte mix van foto’s en een toch al behoorlijk gedetailleerde geschiedschrijving. Het was dertiger Gijs Molenaar die in het Amsterdam van de jaren vijftig, net als zijn broer dat al jaren deed in Beverwijk, een muziekinstrumenten- en platenwinkel wilde beginnen. Dat viel nog niet mee want in de Utrechtsestraat zat destijds al een platenwinkel en die had geen trek in concurrentie. Dat leidde ertoe dat de Nederlandse Vereniging van Grammofoonplaten Detailhandelaren (NVGD) Concerto de status van erkende platenzaak kon ontzeggen. Dus mocht Concerto in het begin slechts muziekinstrumenten aanbieden.

Toen Molenaar in 1957 een grote tweedehandscollectie overnam en in de winkel zette, was dit ongekend. Er circuleerde natuurlijk nog niet zoveel vinyl en de platen raakten gemakkelijk beschadigd. De tweedehandsmarkt was nog niet de magneet voor muziekliefhebbers zoals we die nu kennen. In de jaren zestig werd het steeds drukker in de winkel én de luistercabines. Soul van Motown en Atlantic was een van de sterke punten van Concerto. De beschrijvingen van publiek en personeel geven een levendig beeld van de groeistuipen van de winkel. Als Wouter Molenaar, zoon van Gijs, in de winkel komt te werken, is een van zijn eerste opvallende daden het inkopen van een lading Country Joe & The Fish albums. Het is in feite de hele Nederlandse voorraad van dat moment. In de jaren van anti-Vietnamdemonstraties en Woodstock is dit een populaire band geworden en uit het hele land komen mensen naar Concerto om de plaat te scoren. Zo zit het boek vol met geinige anekdotes en citaten die doen uitzien naar het tweede boek over Concerto.

Het fotomateriaal vormt deels een mooi eerbetoon aan het (voormalige) personeel en geeft tevens een aantal impressies van het winkelend publiek, instore optredens en de etalages (alwaar we op een foto gedateerd in 1968 wel een elpee van André Hazes ontwaren, maar dat terzijde!).

De opkomst van de cd, midden jaren tachtig, stelt Concerto voor nieuwe uitdagingen: de cd-rekken die men aanvankelijk installeert doen toch afbreuk aan de authentieke winkelsfeer. In de jaren negentig is de cd-verkoop echter wel enorm. Als Concerto later onderdeel wordt van Dick van Dijks Plato familie opent dat weer nieuwe perspectieven en kan men bijvoorbeeld ook op de grote festivals gaan verkopen. Hoewel Concerto in die jaren noodzakelijkerwijs moderniseert, verdwijnt het karakter van de winkel nooit. Sterker, doordat het vinylaanbod de afgelopen jaren weer flink stijgt en het snuffelkarakter door het immer grote aanbod en dito vloeroppervlak nooit is verdwenen, blijft Concerto stevig overeind staan. Nog steeds lopen vele muziekliefhebbers uit binnen- en buitenland de deur plat aan de Utrechtsestraat.

Concerto (Greatest Record Store On Earth) geeft in al zijn compactheid toch een verrassend veelomvattend beeld van ruim 65 jaar vindingrijkheid, ondernemingsdrift én muziekliefde aan beide kanten van de toonbank. Benieuwd wat het te verschijnen tweede Concerto boek nog allemaal in petto heeft.