×

Artikel

16 februari 2015

SONIC ACTS 2015

Geschreven door: Henning Bolte

img17078_08Sonic Acts is een uitzonderlijk interdisciplinair festival dat tweejaarlijks in Amsterdam plaatsvindt. 2013 was het thema The Dark Universe. De 2015 editie van 26 februari t/m 1 maart heeft als thema THE Geological Imagination. Interdisciplinair betekent dat het festival een programma met projecten en activiteiten op het snijvlak van kunsten, wetenschappen, filosofie en technologie presenteert.

SONIC ACTS 2015 richt zich op de geologische dimensies van ons bestaan, de interacties en verschuivingen en de waarneming daarvan: “Human activity has irreversibly changed the composition of the atmosphere, the oceans, and even the Earth’s crust. In the Anthropocene, humans have become a force on a geologic scale. Scientists have estimated, for instance, that humans move more sediment, sand and rocks annually than rivers, erosion and other nonhuman processes. Matthew Coolidge of the Center for Land Use Interpretation even states in his interview in the book that accompanies the The Geologic Imagination festival that ‘every molecule on the surface of the Earth has been affected by humans’.”

Waarneming, reflectie en interventie ..:

eott_cover_grey“All of this challenges us to rethink our attachments to the world, and our concepts of nature, culture and ecology. How do we conceive of the world? How do we understand the systems and processes of nature, and our intentions and interactions with the planet? With the festival we examine how art and science map and document new insights, and how the changes and transformations that occur on a geological scale can become something humans can feel, touch, and experience. Sonic Acts invites artists and theorists to reflect on these transformations and make them imaginable.”

Onderdeel van dit alles zijn geofonie en biofonie. Geluid en klank spelen een cruciale rol in de geologische en biologische condities en processen die onze leefwereld uitmaken. Wij staan er niet alleen bloot aan maar interageren er ook mee. Geofonie en biofonie vinden hun neerslag weer in het muziek ‘maken’.

Vrijdagavond 27 februari vindt in het Muziekgebouw aan ‘t Ij van 21:00 – 02:00 een uitgebreid audiovisueel programma plaats, een “immersive programme of sound and vision, with a colourful multiplication of suns, field recordings from remote locations, sounds from under water, seismic rumblings, electromagnetic pollution, synaesthetic landscapes, and an alchemy of surround sound and magic visuals.”
imagexxx In dit programma onder meer twee onderdelen die door Dark Ecology zijn ontwikkeld:

BJ Nilsen & Karl Lemieux: ‘unearthed’ The border area of Norway and Russia, where the sparse beauty of the Arctic landscape meets industrial decay and heavy pollution, is where BJ Nilsen and Karl Lemieux collected material for their audiovisual collaboration unearthed.

Jana Winderen: ‘Pasvikdalen’. Jana Winderen’s new work ‘Pasvikdalen’ is based on recordings made both above and under water close to the border between Norway and Russia (voor bespreking van werk van Winderen op Written In Music zie HIER).

Zaterdag, 28 february, een programma in samenwerking met Rewire: “John Foxx and Steve D’Agostino present the European premiere of Evidence of Time Travel, a sinister sonic architecture of drum machines and analogue synths with visuals by Karborn. There is also knife-edged techno from enigmatic Swedish duo Shxcxchcxsh; drum legend Jaki Liebezeit performs with Burnt Friedman and Le Révélateur (Roger Tellier-Craig and Sabrina Ratté) delivers ‘twinkling aesthetic resonance’. Robert Curgenven brings a visceral psychogeography of settler colonialism via field recordings, pipe organ, guitars, dubplates and film, while Grischa Lichtenberger stages evocative sculptural beats.”

RADIO– concertzender: HE(A)R(E) NATURES – preview SONIC ACTS 2015 (HIER)

In de dubbele zin van ‘here’ en ‘hear’ een vooruitblik op de aankomende editie. Natuur c.q. naturen hebben ten allen tijde deel uitgemaakt van muziek en zijn ten allen tijde een belangrijke inspiratiebron geweest. Met de technische middelen die we tegenwoordig ter beschikking hebben, kunnen we inmiddels veel meer hoorbaar maken en voor luisteraars presenteren die zich niet op de locatie van de geofonie of biofonie bevinden. NY-AX160_SHRIMP_G_20110419171229Kortom, je hoeft niet zelf op ijsvelden rond te lopen om het wonder van de kraak-sinfonieen te kunnen horen. De presentatie van de ‘natuurlijke’ klankwereld kan onze waarneming aanscherpen en verwondering en reflectie in gang te zetten. Één van de deelnemers van Sonic Acts is de Noorse klank- kunstenares Jana Winderen. Winderen staat bekend om haar field recordings van onderwater habitats zowel in de Caraïben (humback whales, toad and parrot fish) als in arctische gebieden (Jana Winderen was ook op het laatste Punkt Festival te zien). Zij bewerkt deze opnamen zo dat men er ook onder diverse andere, urbane omstandigheden naar kan luisteren zoals bijvoorbeeld bij haar laatste project in de Park Avenue tunnel in New York (zie bespreking HIER).

In HE(A)R(E) NATURES een vooruitblik met soundscapes van Jana Winderen die op het album Energie Field (2010, Touch) zijn verschenen (voor bespreking op Written In Music zie HIER). Als verbindende elementen zijn een kort werk van de Hongaarse componist en dirigent Peter Eötvös, Cikada uit 1970 te horen. Eötvös gebruikte veldopnamen van ‘converserende’ krekels en bewerkte deze o.m. met een ring-modulator. Een vroeg voorbeeld van biophonic composing. Het andere verbindingselement is Song For The Whales, een beroemd stuk van de onlangs overleden jazz-bassist Charlie Haden uit 1978 samen met trompettist Don Cherry, saxofonist Dewey Redman en slagwerker Ed Blackwell.