Robert Glasper en de Miles Davis connectie
Net als ieder andere jazzmuzikant heeft ook Robert Glasper een grote link met het werk van Miles Davis. Natuurlijk is ‘s mans muzikale nalatenschap het startpunt maar voor Glasper is het juist ook Miles’ constante zoektocht over wat nieuw en hip is en waar je de jazz opschuift naar nieuwe muzikale werelden. Dat was gelijk ook het idee achter het vooraanstaande project Everything’s Beautiful, waarbij Glasper met een grote groep vrienden de muziek van Miles een nieuw leven geeft. Wij spreken Glasper vlak na een bijna maand lange tour door Japan.
‘Miles is er voor mij eigenlijk altijd geweest’, vertelt hij. ‘Ik kan me geen leven zonder Miles voorstellen en hij was een enorme drive in mijn muzikale opvoeding. Hij is een van de redenen waarom ik sowieso jazz ben gaan spelen. De muziek die hij heeft achter gelaten verbaast me nog steeds. Zo rijk en divers en nog steeds zoveel om te ontdekken. En de manier hoe hij dwars in het leven stond heeft me ook altijd aangesproken. Met hem was niets voorspelbaar. Reken maar dat een hoop mensen grote problemen met hem hadden, niet met hem konden dealen. Het moest altijd wel Miles’ way’.
‘Nou ja, als je muziek zo goed en uitdagend blijft, Miles was een absoluut muzikaal genie, dan zoekt iedereen wel de juist manier om met je om te gaan natuurlijk’. Dat Glasper echte Miles-jaren achter de rug heeft beaamt hij gelijk. ‘Natuurlijk was daar eerst de soundtrack die ik mocht maken voor Miles Ahead, de Don Cheadle-film over Miles. Ik werd benaderd door Vince Wilburn, Miles’ neef en drummer in de jaren 80, die een flink aantal jaren geleden in Cheadle de man zag om de Miles film te maken. Hij en Cheadle zijn de motoren achter het hele Miles Ahead-project geweest, en dat is een behoorlijke strijd geweest om voor elkaar te krijgen. Wilburn vroeg mij om de soundtrack te maken. Wat een te gekke klus was. Mijn eerste echte soundtrack klus ook! We gebruikten veel oude opnamen van Miles, ik mocht sommige stukken bewerken en ik schreef zelf nog wat stukken die puur uit improvisatie en inspiratie, gedurende het maken van de soundtrack, ontstonden. Het hele Miles Ahead-project had zoveel energie’.
Everything is Beautiful was daarna een logisch gevolg, vertelt Glasper verder. ‘Wilburn, een van de beheerders van Miles’ nalatenschap, vond na het maken van de soundtrack, waar iedereen heel erg blij mee was, dat ik de juiste persoon was om een album te maken waarop ik muziek van Miles zou bewerken, naar deze tijd zou trekken. Met het idee van Black Radio in ons aller achterhoofd, verzamelde ik wederom een groep vrienden om me heen om het verhaal vorm te gaan geven. Natuurlijk hoorde mijn grote vriend Bilal daarbij, hem vind ik de beste zanger die er rondloopt. En natuurlijk ook Erykah (Badu)’.
‘Laura Mvula ontmoette ik in Londen waar ze tijdens een van mijn concerten daar de rol van Jill Scott in Calls overnam. Ik wilde gelijk meer met haar samenwerken. Ook de samenwerkingen met Hiatus Kaiyote, die ik tijdens een Australische tour leerde kennen en Illa J, de jonge broer van de veel te jong overleden hiphop producer J Dilla, die tegenwoordig J’s Slum Village leidt waren geweldig en inspirerend. Ook de medewerking met Ledisi, de geweldige jazzzangeres die altijd in is voor een uitdaging, was heel gaaf. Hoe stoer om een track met haar op zang dan ook gitarist John Scofield te laten horen. Hij kwam de studio in om op de track I’m Leaving You mee te spelen en we waren ons meer dan bewust dat hij de enige echte directe link naar Miles was voor dit project.’
‘Het maken van Everything is Beautiful was wel even een volledig andere manier van werken trouwens. Het album is grotendeels opgebouwd uit samples van werk van Miles. Natuurlijk hebben we ook echte muzikanten gebruikt maar het grootste gedeelte is samengesmeed uit werk uit de fameuze Miles Vaults afkomstig. We hadden doordat ook Steve Berkovitz, de man die vanuit Legacy/Sony de schatkamer beheerder is, bij dit project betrokken is (nou ja, hij is bij alles wat met de muziek van Miles te maken heeft betrokken zo lijkt het…) volledig toegang, wat geweldig was. Uit die enorme archieven hebben wij opnamen gebruikt die we tot volledig nieuwe songs hebben omgebouwd. De vocalisten schreven daar dan teksten op. De meesten zelfs pas in de studio, als de inspiratie optimaal binnenkwam. Ikzelf ben eigenlijk maar heel weinig op toetsen te horen op dit album. Het producersgedeelte was in dit geval een prachtige uitdaging die al tijdrovend genoeg was’.
We krijgen het nog even over de opvallende titel. ‘De titel komt trouwens van Miles zelf’ vertelt Glasper. ‘Tijdens een opname in de studio in 1969 ziet hij een elektrische piano in de hoek staan en spreekt drummer Joe Chambers daar op aan. In die tijd was het niet normaal een elektrische piano in een jazzsessie te gebruiken maar het idee om dat wel te doen stond Miles wel aan. Om het gewoonweg uit te proberen. Hij maakte vervolgens tegen Chambers de opmerking: You’ve never seen that, have you? Well, everything is beautiful. Everything is beautiful.’ Een mooiere titel voor dit project konden wij niet bedenken’.