BRO back in town
Goede gitaristen zijn er legio, van gitaristen die verschil maken, zijn er maar een paar en die zijn vooral excellente musici. Ze zoeken naar eigen wegen goede muziek op hun instrument op eigen wijze tot klinken te brengen. Muzikale verbeeldingskracht en onderzoek van het instrument gaan daarbij hand in hand. Dit in tegenstelling tot een eigentijdse componist(e) die meer op afstand staat wat instrument en instrumentatie betreft.
Jakob Bro is een musicus die in nauwe samen- werking met oudere en jongere musici uit de New Yorkse dan wel de Kopenhagense scene zijn eigen unieke klank gevormd heeft. Bro’s stukken hebben een karakteristieke stemming, sfeer, een ‘eenvoudige’ melodie-lijn die elegant blijft slingeren als een Möbiusband (denk ook aan de trappen van der Nederlandse tekenaar M.C. Escher) en er is sprake van subtiele verticale spreidingen en gelaagdheden. Door hun samenklank versterken ze elkaar. Het is een vorm van verticaal minimalisme zoals je die tegenwoordig in verschillende varianten ook in de gecomponeerde muziek aantreft, bijvoorbeeld bij Kate Moore. Bro’s variant wortelt sterk in de Scandinavische liedtraditie waarbij hij gebruik maakt van de vloeiende klankkarakteristieken van de elektrische gitaar en deze subtiel door ontwikkeld heeft.
Een belangrijke rol in Bro’s variant speelt de bijna symbiotische verbinding met de contrabas van Thomas Morgan. Thomas Morgan is een bassist die op unieke wijze puls en melodische stijging met elkaar kan verbinden en op ingenieuze manier zowel samenvloeiing als contrast biedt. Morgan is een van de opmerkelijkste basstemmen van dit moment en speelt o.a. in het trio van Craig Taborn.
De derde klank is die van het slagwerk. Bro heeft veelvuldig met vier van de grootste slagwerkers van de huidige jazz samengewerkt, met Paul Motian (1931-2011), Jon Christensen (1943), Joey Baron (1955) en Jim Black (1967), ieder met een unieke muzikale signatuur en eigen chemie met de lijnen en lagen van Bro. Terwijl zijn recente trio-album Gefion (ECM, 2015) met drum-legende Jon Christensen is opgenomen, toert Bro op dit moment met de universele Joey Baron. Terwijl Christensen met zijn bekkens het opspattende schuim van de golven vormt, zit Joey Baron met zijn stokken tussen straaltjes en druppeltjes in. Allebei geven de klanken van Bro en Thomas ieder op zijn manier lucht onder de vleugels. Het trio is nu aan het toeren en zal daarna met Manfred Eicher de studio ingaan.
Aan Bro’s werk met gitarist Bill Frisell en altsax-legende Lee Konitz alsmede zijn remix-werk met de Deense dj Opiate aka Thomas Knak is op Written in Music herhaaldelijk belicht. Dat Bro en zijn muziek niet per se ingetogen en understated moet klinken, wordt duidelijk bij het luisteren naar zijn Amerikaans-Deens tentet met drie bassen (Thomas Morgan, Anders “AC” Christensen, Nicolai Munch-Hansen), twee drummers (Kresten Osgood, Jakob Høyer) drie rieten (Chris Speed, Jesper Zeuthen, Andrew d’Angelo), een keyboarder (Adi Zakanovic) en een vocalist (Peter Laugesen) waarvan recent het album Hymnotic/Salmodisk op vinyl en als gratis download verschenen is.
Tourlijst
18 sept Gent / Bijloke (B)
19 sept Rijkevorsel / De Singer (B)
20 sept Etikove / Legro (B)
21 sept Wenen/Porgy&Bess (AUS)
22 sept Paris/Sunset (F)
23 sept Amsterdam / Bimhuis (NL)
24 sept Berlin/A-Trane
Besprekingen
Concertrecensie: Bro/Thomas/Baron in het Bimhuis
Concertrecensie: Jakob Bro/Bill Frisell/Lee Konitz/Thomas Morgan, Kopenhagen
Concertrecensie: Jakob Bro Tentet – Kopenhagen/Aarhus
RADIO ON DEMAND Concertzender
2015 Art of the IMPROVISER (Bro, zijn inspiratie-bronnen)
2015 KARAVANSERAI(trio en tentet)