×

Interview

13 april 2016

Het rijke muziekleven van Robert Jan Stips (deel 3)

Geschreven door: Edwin Hofman

Robert Jan Stips.Zodra de Nits aan het begin van het jaar met winterslaap gaan breekt voor toetsenist Robert Jan Stips traditiegetrouw de tijd aan om via een aantal solo-optredens zijn eigen, unieke muzikale erfenis aan te doen. Gezeten aan de piano speelt hij verrassende versies van songs uit heden en verleden. Bezoekers worden aangenaam heen en weer geslingerd tussen pop, rock, klassiek en vele anekdotes. Stips kan hierbij natuurlijk rijkelijk putten uit zijn verleden met Supersister, Golden Earring, Gruppo Sportivo, Sweet d’Buster, Transister, Nits en Freek de Jonge. Om over de vele andere (solo-)zijsprongen nog maar te zwijgen. Een mooie gelegenheid om via een uitgebreid interview nog eens door Stips’ lange en boeiende carrière te hinkstapspringen.

Deze week het derde en laatste deel. Over: Bart Chabot, Ardy Besemer, Freek de Jonge en Anton Corbijn.

In 1981 bracht Robert Jan Stips samen met Bart Chabot een luidruchtige, experimentele single uit met de ongeëvenaarde titel: De Dag Dat De Derde Wereldoorlog Ook Aan Ons Land Niet Onopgemerkt Voorbij Ging.

‘Bart Chabot was eigenlijk puur toeval. Ik woonde met mijn vriendin op een kamer bij haar moeder. Toen we verhuisden kwam er een student Nederlands in, Bart Chabot. We bleven wel in de buurt wonen en maakten kennis met die student. Hij viel al gelijk op. Ik dacht: wat is dit voor gast? Tomeloze energie, altijd positief. Kwam ie binnen: gelijk feest. Ik zag Bart in die tijd vrij vaak. Bij ons thuis heeft hij ook Anton Corbijn en Herman Brood leren kennen. Hij was eigenlijk een van de eerste performance dichters. Ik ging vrij vaak met hem mee. Er was één waanzinnig gedicht: De Dag Dat De Derde Wereldoorlog Ook Aan Ons Land Niet Onopgemerkt Voorbij Ging. We dachten: misschien moeten we daar iets mee doen. Er zijn 500 singles gemaakt en we hebben ze allemaal verkocht. We kregen leuke kritieken maar het was natuurlijk geen carrière-ding.’

Robert Jan Stips en Bart Chabot werkten later nog een keer samen. Samen met dj Ardy Besemer vormden zij het illustere trio De Geheelontkenners.  Deze gelegenheidsgroep maakte twee singles (Huisman en Hotsenklotsen) en een album (Linke Soep).

‘Met Ardy Besemer deden we hedendaagse, moderne elektronica. Dat was toen heel leuk om te doen. Ik vind het nog steeds verbazingwekkend dat die plaat niets gedaan heeft! Het was een bizarre, interessante en leuke plaat. Je moet wel van een beetje stevige muziek en een bepaald soort humor houden. Het leek wel of wij drie de enige waren die het leuk vonden. Je kunt het album trouwens nog steeds downloaden op mijn website.’

Vooral in de periode dat Stips niet met de Nits speelde (1996-2004) stond hij regelmatig met Freek de Jonge op de planken.

Robert Jan Stips & Freek de Jonge‘Ik heb diverse dingen met Freek gedaan, onder meer Gemeen Goed, waarmee we in 1997 onder meer in Carré stonden, Rapsodia, De Toehoorder… En natuurlijk Leven Na De Dood, mijn enige ‘per ongeluk’ nummer 1-hit! Freek is heel leuk om mee samen te werken. Vooral in het begin was het heel spannend. Hij leverde kilometers tekst aan waar ik dan muziek bij maakte. We improviseerden regelmatig op het podium. Het lied Vieze Oude Man? Ja, als ik dat nummer speel kan ik weer… een bepaald gebied in mezelf aanspreken (lacht). Met Supersister deden we helemaal in het begin trouwens ook Nederlandstalige teksten, daar zat ook zwartgallige humor in. Een tikje bizar allemaal.’

2007. Robert Jan Stips was alweer enige jaren terug bij de Nits maar in dat jaar verscheen ook – opvallend genoeg – She Was Naked van Supersister op de soundtrack van Anton Corbijns Joy Division-film Control.

‘Dat was heel leuk. Anton was bezig met het afmaken van de film en de muziek kwam ter sprake. De bandleden van Joy Division/New Order hadden ook een vinger in de pap natuurlijk. Anton wilde She Was Naked heel graag op de soundtrack hebben. Enigszins zenuwachtig bracht hij dit issue op een vergadering naar voren. Niemand leek het nummer te kennen maar toen zei de drummer (Stephen Morris) ineens: ‘Te gek!’ Bleek dat hij vroeger de enige was in zijn dorp die Supersister draaide. Hij had er heel goeie herinneringen aan.’

‘Ik denk dat wij na Solution de tweede groep waren die Anton fotografeerde. We hebben ‘m later ook nog een beetje geholpen. Hij had het lastig in Engeland, zat in een kamertje van vier bij vier of zo. We hebben ‘m nog regelmatig dingen toegestuurd…’

Ook in 2016 is Robert Jan Stips weer drukdoende met diverse projecten. Onlangs verscheen de dvd/cd Present To The Highest Pudding. Verder is Stips nog een aantal keer te zien met zijn RJSOLO-avonden en staat hij met de Nits en Scapino in juni in de Rotterdamse Schouwburg.

Lees ook: het rijke muziekleven van Robert Jan Stips deel 1 en deel 2.