×

Recensie

Pop

01 november 2014

Zazí – Zazí Zingt

Zazí zingt Dorresteijn

Geschreven door: Edwin Wendt

Uitgebracht door: CNR

Zazí zingt Dorresteijn Zazí Pop 4 Zazí – Zazí Zingt Dorrestijn Written in Music https://writteninmusic.com

Dat ik Hans Dorrestijn al zo’n beetje mijn hele leven volg (ik ben 46), besefte ik pas begin jaren negentig. De man wiens wrange humor mij zo aansprak in theatervoorstellingen als Liederen Van Wanhoop En Ongeloof, Pretpark en Na Regen Komt Dorrestijn was dezelfde die medio jaren zeventig veel van de teksten schreef die Erik Engerd, De Deftige Dame en De Straat zongen in De Stratemaker Op Zeeshow: Rijk En Beroemd, Klein Gebrek en natuurlijk De Kakkietrap.

Dat al die liedjes tekstueel razendknap in elkaar zaten en altijd wel een sombere ondertoon hadden, was voor een 7-jarige lastig te benoemen, maar wel voelbaar. In ’93 was ik volwassen genoeg om een gedicht als De Tijd op waarde te schatten.

Zoveel uren, minuten, seconden

Gaat het noodlot al tekeer

De tijd heelt alle wonden

Maar slaat er nog veel meer

Maar die periode van succesvolle theatershows (met ook de droge humor van Dorrestijns Persagentschap) ligt alweer enkele jaren achter hem. In 2008 stopt Hans Dorrestijn met de optredens in grote theaters en kondigt aan dat de lopende serie Ruïnes zijn laatste voorstelling is. Sinds 2010 is hij wel geregeld te zien in kleinere theaters, met overwegend ouder repertoire.

En toen was er ineens die ontmoeting tussen de ‘ongekroonde koning van de lelijkheid’ zoals Dorrestijn zichzelf noemt, en de ‘drie mooie toverfeeën’ van Zazí. Dit drietal Nederlandse meiden (nu 26 tot 31 jaar) ontmoet elkaar in 2009 in Frankrijk en besluit daar samen verder te gaan. Debuutalbum Siren Song liet vorig jaar zomer een ongekende muzikale veelzijdigheid horen van het trio, dat zichzelf niet alleen begeleidde op een breed assortiment instrumenten (cello, mandoline, ukelele, ukelelebas, accordeon, piano, cello, gitaar en percussie), Sabine, Margriet en Dafne zongen er ook meerstemmig teksten in het Frans, Engels, Noors, Spaans en Duits bij.

Met die instrumenten zit dat op de nieuwe plaat weer net zo. Maar het aantal talen blijft deze keer beperkt tot één: de Nederlandse. Meer specifiek: het Nederlands van de 74-jarige Hans Dorrestijn. De somberheid van Dorrestijn, die echt is, maar in zijn teksten en liedjes soms nog extra wordt aangezet, contrasteert mooi met de levenslust die Zazí uitstraalt. Elf Dorrestijn-teksten krijgen een Zazí-behandeling op het album. Bijvoorbeeld het zielige Eendjes Voeren, over een meisje van twee ouders in scheiding dat tegen haar zin in met haar moeder het park in moet. Behalve de eendjes vindt ze ook de gemene zwaan tegenover zich. Dit tafereel wordt tegen de vrolijke popachtergrond van Zazí extra wrang:

Eenmaal heeft de zwaan gebeten

mijn handje deed toen heel erg zeer’t Hoorde mams juist schaterlachen

om die grappige meneer

Excuses En Pardon doet in de uptempo-versie met de tekstuele spitsvondigheden van Dorrestijn enigszins denken aan wat Het Goede Doel in de jaren tachtig deed. Als eerste single is IJssalon Bernardo uitgebracht, waarin een Italiaanse ijsverkoper wordt bezongen die ‘meer wil dan alleen maar ijs’. Het meest à la Dorrestijn klinkt nog opener Lente, al is de driestemmige zang van Zazí een wel heel bijzondere toevoeging aan Dorrestijns tekst.

Haal het vee weer uit de wei

en keer dan achterwaarts bewegend,

drogend daar het opwaarts regent,

naar je warme boerderij.

Het trio heeft voor Lente dan ook de muziek van Dorrestijn zelf als basis gebruikt, wat ook gebeurde bij het nummer Kruispunt. Van Dat Jij er Niet Meer Bent handhaafde Zazí de muziek van Martin van Dijk, met wie Dorrestijn tussen 2000 en 2006 enkele programma’s maakte.

Hans Dorrestijn beschouwt de ontmoeting met Zazí niet alleen als een kennismaking met drie jonge meiden, maar herkent er ook een mogelijkheid in om zijn repertoire te laten voortleven onder nieuwe generaties. “Het leukste is als mijn werk door anderen wordt gezongen. Het is niet zo dat ik er zelf mee in het licht moet staan, als mijn werk dat maar doet.” Een deel van zijn repertoire is zo particulier dat Hans Dorrestijn het bij voorkeur zelf kan vertolken (Zelfmoord Kan Helpen), maar voor de liederen die Zazí heeft gekozen uit zijn oeuvre geldt dat Dorrestijn voldaan achterover kan gaan zitten, genietend van het werk dat de drie dames, hun muzikanten en producer Rob Veugelaers hebben verricht.

Dat is ook precies wat nog tot medio december is te zien in theaters in heel het land: Hans Dorrestijn vertelt verhalen en leest voor, Zazí zingt zijn liedteksten. Een unieke ontmoeting tussen generaties. De rest van het seizoen trekt Zazí vervolgens weer met het eigen programma Sirene door het land.



  1. Lente
  2. IJssalon Bernardo
  3. Eendjes Voeren
  4. Kruispunt
  5. Schaatserlied
  6. Het Dooit
  7. Benauwd
  8. Jij
  9. Dat Jij Er Niet Meer Bent
  10. Excuses En Pardon
  11. Renault