Willie Watson
Willie Watson
Een titelloze langspeler, het is geenszins een debuut voor de gitaar en anjospeler Willie Watson, zette destijds in New Hampshire samen met Keith Secor Old Crow Medicine op poten. Met dat string- en bluegrasscombo verzeilde hij op aanraden van Dzve Rawlings en Gillian Welch in Nashville. Watson is eveneens actief bij Dave Rawlings Time Machine en Rawlings stak een handje toe bij Folk Singer Vol.1, evenals de opvolger Folk Singer Vol. 2, opgebouwd met interpretaties van traditionals en obscuur werk uit het genre.
Op het nieuwe werkstuk levert Watson grotendeels alle songs eigenhandig aan, sporadisch met enige hulp van Morgan Nagler en Jason Boesel, in enkele nummers achter de drumkit, ook pianoman en vioolspeler Gabe Witcher is betrokken bij Already Gone, een folkballade die zich na het wonderlijke, tedere, lakker lang uitgesponnen Real Love openbaart. De opener Slim and the Devil is geïnspireerd door een gedicht van Sterling Brown.
Na een mistroostig One To Fall volgt Harris and the Mare, een van Stan Rogers geleende murder ballad die overloopt in Mole in the Ground, een ritmische banjotraditional. In de afsluiter Reap ‘Em In the Valley een uitgebreid persoonlijk relaas duiken flarden van op van songwerk vanEP Carter van de gelijknamige invloedrijke muzikale ‘Family’. Zo blijft de troubadour ook in zijn eigen songs onlosmakelijk verbonden met de traditie.