×

Recensie

Roots

14 september 2017

Willie Watson

Folksinger Vol.2

Geschreven door: Cis van Looy

Uitgebracht door: Acony Records

Folksinger Vol.2 Willie Watson Roots 4 Willie Watson – Folksinger Vol.2 Written in Music https://writteninmusic.com

Willie Watson figureert tot 2011 samen met die andere multi-instrumentalist Ketch Secor bij Old Crow Medicine.  Samengesteld met muzikanten uit verschillende Amerikaanse staten blaast die formatie traditionele folk, bluegrass  en andere Mountain muziek nieuw leven in met een rockende attitude. Als solo-artist profileert de gitaar-en banjoman zich als een ware revivalman. In 2014 is er een eerste werkstuk, Folksinger Vol 1 is opgebouwd met  bevlogen reprises van bekende en meer obscure folk traditionals.

Tussendoor figureert Watson als vast lid van Dave Rawlings Machine in zowat alle solosessies van Rawlings die voordien als producer bij Old Crow Medicine actief en dan is Gillian Welch nooit ver uit de buurt.  Evenals het eerste deel is het onvolprezen duo opnieuw betrokken bij het vervolg. Met zijn vibrerende en rijk geschakeerd doorleefd stemtimbre en efficiënte fingerpicking exploreert Watson opnieuw de rijke folktraditie.

Uiteraard komt daarbij de erfenis uit de Appalachen of de Missssippi Delta  regio aan bod, Dry Bones huppelt op percussief banjogetokkel evenals John Henry, het heroïsche verhaal van de ‘steel driving man’. In het met spaarzame  gitaarakkoorden en bottleneck gelardeerde When My Baby left Me en Leavin’ Blues benadert Watson de verrichtingen van zijn geliefde mythische bluespioniers. De integraal analoge opnamesessies met Rawlings in de Woodland Sound Studio’s in Nashville versterken de authenticiteit.

Watson ontpopt zich als een begenadigd balladeer met Gallows Pole, de song die later geadopteerd werd door Led Zeppelin werd in de jaren dertig gepopulariseerd door Leadbelly die zich door een kinderballade liet inspireren. Watson graaft naar de roots,  zijn gitaarspel en snerende harmonica worden geflankeerd door een kwartet van houtblazers dat een dromerige, melancholische sfeer evoceert. On The Road Again herinnert Watson aan The Greateful Dead, de versie die we hier te horen krijgen wordt versterkt met vocale backing van The Fairfield  Four. Dat gospelcollectief is overigens ook welluidend aanwezig in een driftig Samson and Delilah en sluit de deur(van het kerkportaal) met Take This Hammer. Willie Watson brengt andermaal met geïnspireerde en beklijvende uitvoeringen dit tijdloze, traditionele folkwerk onder de aandacht, hopelijk ook die van de jongere generatie.  



  1. Samson and Delilah
  2. Gallows Pole
  3. When My Baby Left Me
  4. Dry Bones
  5. Walking Boss
  6. On the Road Again
  7. The Cuckoo Bird
  8. Always Lift Him Up and Never Knock Him Down
  9. John Henry
  10. Leavin' Blues
  11. Take This Hammer