×

Recensie

Alternative

29 november 2018

UT

Early Live Life

Geschreven door: Frank Gesink

Uitgebracht door: Out Records

Early Live Life UT Alternative 3.5 UT – Early Live Life Written in Music https://writteninmusic.com

Het New Yorkse trio UT, bestaande uit Nina Canal, Jacqui Ham, and Sally Young, kun je gerust één van de grondleggers van de No Wave muziekscene noemen. Een wereldje waarin acts als Mars, DNA, Theoretical Girls (Glenn Branca), Teenage Jesus and the Jerks en James Chance and the Contortions ook gezellig rondhingen. Kenmerkende aan die scene waren sleutelwoorden als:  confrontatie. poëzie, dissonantie, chaos, agressie, rock, improvisatie, noise en toch ook een beetje jazz en funk. Een leuk beeld geeft het om bijvoorbeeld ook eens de film Downtown 81, die de sfeer van die scen in New York goed uitstraalt.

Sinds vorig jaar brengt UT al haar releases opnieuw uit, onder hun eigen label genaamd Out Records. Gek genoeg is Early Live Life pas de eerste die we hier op de redactie onder ogen kregen. Dat is een beetje slikken, want deze compilatie staat vol met oud live materiaal tussen ‘79-’81 met shows van zowel New York als Londen die  niet altijd even perfect klinken, om het maar even zachtzinnig te zeggen. “These are Live Recordings and there is distortion”, worden we al gewaarschuwd: nou, inderdaad! Als een op volle toeren draaiende cementmolen gaat opener Fire in Philadelphia van start.Doordreunende gitaren, een al even monotone bas en door elkaar heen  schreeuwende dames voeren de boventoon. Slechts op de achtergrond zijn er speels klinkende drums te bespeuren, met soms een fel crashend accent van een bekken. Dit is lange tijd het wape van UT, 1 ondoordringbare brij van noise, vocalen die afwisselen van dromerig naar agressief en drums die vaka heel speels klinken, maar zelden echt goed te horen zijn. Het leuke van UT is dat de dames bij iedere show per lied overlegde wie welke instrument ging spelen. Zo krijg je dus nooit echt een handelsmerk/een bepaalde sound per instrument of zangpartij, omdat het altijd een beetje anders klonk.

Dat rommelige, vervormde en ondoordringbare veranderd plots in het laatste gedeelte van de tracklist. Eerst klinkt Limbo al verrassend goed, gedreven en bijna gestructureerd, alsof ze beïnvloedt waren door een blues boogie. Dat is de laatste track van de oorspronkelijke release van deze compilatie. Die release was in 1987 uitgegeven door Blast First, een UK label dat in het leven was geroepen om Sonic Youth releases naar Europa te halen. Aan deze nieuwe reissue zit Live at The Venue vastgeplakt die eerder dit jaar los ook al een Record Store Day uitgave kreeg. Vroeger was deze door de band zelf uitgegeven op cassette.  Deze tracks klinken gelijk een stuk meer helder, weg is de ondoordringbare modder. Daarvoor in de plaats krijgen we duidelijk hoorbare tribale drumpartijen, knap afwisselende zang die onvervormd onze oren bereikt, funky bas, maar toch nog steeds die kenmerkend doordreunende gitaren. Het voelt lichter, minder vermoeiend en minder zwaar. Uiteraard blijft het donkere muziek, maar Live at the Venue klink als precies dat: Muziek! Niet zoals de noise- en dissonantie uitbarstingen die we eerder over ons heen gestort kregen. Uiteindelijk zijn wij fan van Early Live Life Toch blijft het voer voor de die-hard No Wave liefhebbers. Een essentiëler UT release is ongetwijfeld hun album In Gut’s House, dat later in 2019 ook een heruitgave zal krijgen…



  1. Fire In Philadelphia
  2. Brink Over Chicken
  3. Surgery
  4. Ampheta Speak
  5. While I Wait
  6. Mouse Sleep
  7. Sharp's Loose
  8. This Bliss
  9. No Manifesto
  10. Feed
  11. Limbo
  12. Glue
  13. Swamp
  14. Mere Animal In A Pre-Fact Clamour
  15. Ambule H.C.B
  16. Not Any More