Timber
The Family
Na een langdurig verblijf in Nashville waar hij actief was met het countrysoul band Willie and the Giants keert Will Stewart twee jaar geleden terug naar Alabama. Na het in Birmingham tot stand gekomen County Seat polst hij Janet Simpson, met wie hij eerder een duo epeetje onder de naam Timber opnam, om nog eens samen te werken. Het songwerk krijgt vorm via de internet correspondentie en afgelopen zomer vindt Simpson tussen het drukke tourschema van Wooden Wand even de tijd en voegt weerom in The Ol Elegante Studios in Homewood, een voorstad van Birmingham, zang- en toetsenwerk toe.
Op The Family illustreren acht fragmenten de bijzondere wisselwerking tussen Stewart en Simpson, beurtelings komen ze op het vocale voorplan, eenvoudige, indringende instrumentatie vergezeld een intuïtieve benadering die verder bouwt op de samenwerking uit het verleden met een organische open structuur. Dromerige pop die vergelijkingen oproept met Mazzy Star maar er zijn ook verwijzingen naar de prille Velevet Underground periode met chanteuse Nico. Vooral in de door Simpson gezongen zweverige passages As a Kill en Downtown die een duistere spookachtige sfeer creëren die naar met speels snarenspinsels naar een ietwat lusteloze toon evolueert in Shuttlecock.
Het duet Sunstroke sleept je moeiteloos mee op simpele akkoorden. In de door Stewart gedomineerde tracks overheerst melancholie. Vanaf de pastorale opener Burrying Ground over het op fraai snarengetokkel gebouwde Colors tot aan het fluisterende Errant Oblivions. Intimistische mijmeringen waarbij de aanvullende toetsen instrumentatie van Simpson voor mysterieuze meerwaarde zorgt in vaak behoorlijk uitgesponnen tracks waarbij niet zelden de vijf minuten grens overschreden wordt. Dat komt zelfs bij herhaaldelijke luisterbeurten nergens storend over bij dit meesterlijk, bijwijlen hypnotiserend werkstukje.