×

Recensie

World

19 februari 2013

Tim Maia – Nobody Can Live

Nobody Can Live Forever

Geschreven door: Dick Hovenga

Uitgebracht door: Luaka Bop

Nobody Can Live Forever Tim Maia World 4.5 Tim Maia – Nobody Can Live Forever Written in Music https://writteninmusic.com

Tim Maia, die in 1998 op de veel te jonge leeftijd van 55 jaar overleed, is een ware Braziliaanse legende. Net zo belangrijk voor de Braziliaanse muziek als Gilberto Gil, Ceatano Veloso en Jorge Ben, alleen helaas veel minder bekend. Nobody Can Live Forever (The Existential Soul Of Tim Maia ) brengt daar verandering in.

Sebastião Rodrigues Maia werd in 1942 geboren in de zuidelijke buitenwijken van Rio de Janeiro en vond al op jonge leeftijd de muziek. Eerst als drummer en vervolgens als gitarist. Hij leerde zijn jeugdvriend Jorge Ben en later ook Roberto Carlos de fijne kneepjes van het gitaarspel bij. Met vocalgroup The Sputniks, samen met Carlos, volgde een eerste succes maar toen Carlos degene uit de band was die het meest opviel en een solomogelijkheid kreeg verliet ook Maia de band. Hij begon nummers voor anderen te schrijven, probeerde in de slipstream van Carlos ook solo succes te krijgen, leefde nog 4 jaar in Amerika waar hij de soul ontdekte, maar het duurde tot 1970 tot hij ook op eigen titel een albumdeal verkreeg.

Zijn vermaarde stijl verkreeg Maia om de in Amerika ontdekte soul toe te voegen aan de melodische en ritmische structuren van de Braziliaanse muziek. Het leverde een hele specifieke en eigenzinnige stijl op die over de jaren met veel psychedelische elementen werd verrijkt. Daarnaast waren zijn teksten zowel persoonlijk als politiek (Maia had zeer duidelijke ideeën) en soms ronduit vervreemdend. Mede door heftig marihuana, cocaïne en drankgebruik was Maia vaak onhandelbaar (hij kwam vrijwel altijd te laat op concerten of vergat deze soms zelfs helemaal). Slim genoeg had Maia wel, teleurgesteld in publishers waarvan hij vond dat ze geld maar slecht aan hun artiesten uitbetaalden, reeds begin jaren 70 de eigen publishing Seroma, opgezet. Gedurende de jaren 70 en 80 nam hij vervolgens album na album op, waaronder een flink aantal met simpelweg zijn naam als titel.

Door een aantal arrestaties voor drugsbezit was het moeilijk voor Maia om in die jaren door Amerika te reizen en ook Europa werd voor concerten vrijwel overgeslagen. Zijn populariteit in Brazilië fluctueerde en zijn soloalbums werden dan weer laaiend dan weer lauw ontvangen. Hij hervond zichzelf steeds weer door songs voor anderen te schrijven of samen met ze op te nemen. Uitgespuugd door grote platenmaatschappijen en tv maatschappijen (waar in die tijd ook veel geld te verdienen was) vanwege zijn nadrukkelijke door drugs en drank beïnvloede temperament, werd hij door zijn vakbroeders en zusters en vrienden Jorge Ben, Roberto Carlos en ook heldin Elis Regina wel voor vol aangezien en zij waren degenen die hem altijd bleven steunen. Om een afwijzing bij grote platenmaatschappijen te vermijden bracht hij vanaf de laat jaren 80 alleen maar albums uit bij kleine platenmaatschappijen die hem alle gelegenheid boden met spannende nieuwe songs en albums te komen.

Door een constant verslechterende gezondheid, die ook nog eens gepaard ging met een heftige vorm van Obesitas werd Maia in maart 1998 tijdens een optreden in Niterói, een wijk in Rio (bekend van de UFO van Niemeijer) onwel en belandde in het ziekenhuis waar hij enkele dagen later overleed.

De legende van Maia is groot en zijn muziek is een schatkist die maar geen bodem kent. Het uit New York afkomstige platenlabel Luaka Bop (opgezet door David Byrne en Yale Evelev) was 10 jaar bezig om de voortreffelijke compilatie Nobody Can Live Forever te vervolmaken en uit te brengen. Ook de rechthebbenden van Maia’s songs waren niet echt gemakkelijk te overtuigen. Maar nu Nobody Can Live Forever – The Existential Soul Of Tim Maia in de shops ligt weten we absoluut zeker dat Maia de geschiedenisboeken in zal gaan als een van de allergrootsten van de Braziliaanse muziek. Het album brengt in 15 tracks een prachtig overzicht van waar de man voor stond. Zijn invloed op de Braziliaanse muziek is van onschatbare waarde.



  1. Que Beleza
  2. Let's Have a Ball Tonight
  3. O Caminho Do Bem
  4. Ela Partiu
  5. Quer Queira, Quer Não Queira
  6. Brother Father Mother Sister
  7. Do Leme Ao Pontal
  8. Nobody Can Live Forever
  9. I Don't Care
  10. Bom Senso
  11. Where is My Other Half
  12. Over Again
  13. The Dance is Over
  14. You Don't Know What I Know
  15. Rational Culture