The Teardrop Explodes
Wilder (vinyl reissue)
Heerlijk om ook weer op vinyl te hebben, nu zelfs op 180 grams: Wilder, het uitstekende vervolg op het klassieke debuut Kilimanjaro, liet nog meer horen wat een geweldig songschrijver Julian Cope eigenlijk was.
Toen Wilder uitkwam in december 1981, bleek al snel dat het album een vrij grote breuk vormde met de positieve en ingenieuze, op Amerikaanse late jaren 60 bands geïnspireerde, popsound van debuut Kilimanjaro (oktober 1980). De eerste single Passionate Friend was nog wel een slimme crossover van de oude sound naar de nieuwe, meer Britse sound die door drugs en de tijdgeest een geheel andere The Teardrop Explodes liet horen. Wilder werd er, op het eerste gehoor, een minder gemakkelijk te doorgronden album door, maar met de tijd kan ook deze tweede (en officieel laatste) Teardrop Explodes plaat als meesterwerk gezien worden. Vooral als we, met terugwerkende kracht, horen welke elementen van het songschrijverschap Julian Cope, die alle songs voor Wilder schreef, toen al bezat en hij later zo slim in zijn solocarrière verwerkte. Wilder was daarmee, nog meer dan Kilimanjaro, het bewijs van het grote songschrijftalent van Julian Cope.
Albumopener Bent Out Of Shape is een sterke albumopener met een slimme hook en een fijne funky bassline. Een track die, mede door de blazerssectie, nog erg aan Kilimanjaro doet denken. Ook het meer dan geweldige Colours Fly Away doet nog aan de songs op het debuut denken. Met het trippy Seven Views of Jerusalem (geweldige baslijn en intrigerend gitaarwerk) wordt de sfeer langzaam veranderd. Met het lekker hoekige Pure Joy en Falling Down Around Me worden fraaie nieuwe muzikale wegen bewandeld. Songs die sober, maar met veel ruimte zijn opgenomen en Cope’s stem alle ruimte geven. Met het geweldige The Culture Bunker (een fraaie ode aan muziekstad Liverpool zoals die zich dan ontwikkelt, compleet met een herinnering aan The Crucial Three, de band die Cope had met Pete Wylie (Wah!) en Ian McCulloch (Echo and The Bunnymen) komen de contouren van het meesterwerk, wat Wilder is, tot volle bloei. De fijne funky bas, de subtiel opgevoerde sfeer met prachtig gearrangeerde blazers geven de track een intrigerend swingende, bijna hallucinerende sfeer mee.
Passionate Friend is vervolgens de ideale single zoals Cope ze alleen kan schrijven. Slimme melodie, dito zanglijn en strakke blazers die de song de extra sfeer meegeven. Het door synthesizer gedragen en door Cope prachtig indringend gezongen Tiny Children is gelijk een ander hoogtepunt van het album. Bizar te weten dat deze song maar een jaar na Kilimanjaro werd opgenomen. Het door gitaar gedreven Just Like Leila Kahled Said is daarna weer vintage Cope. Een heerlijk gedreven track die een liefdesode brengt aan een van de voorvechters van de staat Palestina.
Met het door een kale gitaarpartij en slim gebruikte synthesizer is ook And Then The Fighting Takes Over een van de hoogtepunten van het album. The Great Dominians is de magistrale afsluiter. Een track die als geen ander de geniale en onnavolgbare kant van The Teardrop Explodes volop in de schijnwerpers zet. Prachtige sfeer en opbouw en de stem van Julian Cope als meester van de new wave in optimale glorie.
Wilder leek voor velen in 1981 een onsamenhangend album die het begin van het einde van de band betekende. Over de jaren heeft Wilder zijn grote kwaliteit bewezen en bleek het een baken voor inspiratie van menig band te zijn. Kilimanjaro en Wilder waren de prachtige opmaat voor een gloedvolle en immer verrassende carrière van frontman, en belangrijkste liedjesschrijver Julian Cope, de man die The Teardrop Explodes klasse en genialiteit verschafte.