×

Recensie

Alternative

08 oktober 2019

The New Pornographers

In the Morse Code of Brake Lights

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Concord

In the Morse Code of Brake Lights The New Pornographers Alternative 4 The New Pornographers – In the Morse Code of Brake Lights Written in Music https://writteninmusic.com

Nadat ik de eerste donker roodfluwelen klanken van You’ll Need a New Backseat Driver voorbij hoor komen, komen niet de gedachtes bij mij op dat we hier met een springerige groep uit het Canadese Vancouver te maken hebben. Maar zodra de drum en stem van Neko Case invalt, hoor je het kenmerkende geluid van The New Pornographers overduidelijk terug. Het is zeldzaam hoe ze deze duisternis na een paar secondes tot een kermisachtige kitsch omzetten, en er zonder schaamte mee aan de loop gaan.

Toch overheerst sterk het gevoel dat ze het imago van leuk, aardig schattig indie bandje van zich af willen schudden. Al zeven albums leveren ze tot in perfectie uitgewerkte popmelodietjes af. Nu mogen ze zichzelf wel eens definitief op de kaart zetten. Nergens klinkt de frustratie door dat dit nog steeds niet gelukt is, daarvoor is het allemaal net te lief. Wat zou ik een graag een pleidooi voor deze geweldige band geven, die voor de meest foute naam die je kan verzinnen gekozen heeft. Je gaat tijdens een feestje niet snel vragen wie de laatste plaat van The New Pornographers gehoord heeft.

De groei ten opzichte van Brill Bruisers zit hem voornamelijk in de meer uitgesproken zelfverzekerde zang en de stabilisatie van de songs. Voorheen maken ze meer onderscheid tussen dromerige synthesizers en hard dynamisch gitaar ramwerk. Hier zijn de scherpe kantjes door een evenwichtigere sound vervangen. Natuurlijk knalt het nog steeds, en uiteraard is er de ruimte voor emotionele beladenheid. Het verschil zit hem voornamelijk in de afronding. Nog soepeler loopt het allemaal in elkaar over; kan dat? Ja, blijkbaar wel!

Het is al een uitdaging om de voltallige band een plek op het podium te geven. Hoe bijzonder is het dat ze speltechnisch elkaar niet voor de voeten lopen. Volledig in balans ademen ze een speelgenot uit waarmee ze zich met gemak een voortrekkersrol kunnen toe-eigenen. Nergens is een zuchtje zenuw oproepende gejaagdheid waarneembaar. A.C. Newman heeft nog steeds een overschot aan getalenteerde muzikanten achter zich staan. Dit geluk verwoordt zich in het ontspannen eindresultaat.

The Magnificent Seven is met violiste Simi Stone tot een achttal uitgebreid, al presenteert deze zich de afgelopen vier jaar al in tourverband. Geen vreemde ontwikkeling dus met een meer organisch geluid tot gevolg. Hoe ironisch is het dat ze vrijwel onzichtbaar op In the Morse Code of Brake Lights aanwezig is. Maar als ze uitpakt doet ze dat wel gelijk goed. Dreamlike And On The Rush zou zonder haar aandeel een stuk zwakker uitvallen.

Over die plaat hebben we het dus, In the Morse Code of Brake Lights. Nog steeds lukt het ze niet om de onschuld van zich af te schudden. Maar de unieke chemie is veel sterker aanwezig. Joe Seiders roffelt met gemak zijn stevigere partijen door de sfeerbepalende keyboardtoetsen van Blaine Thurier heen. Noko Case probeert met tegenstrijdige backingvocalen de zanglijnen van A.C. Newman onderuit te halen, de structuur blijft net zo gemakkelijk intact. Het klopt gewoon allemaal. Hoe chaotisch het dan toch verloopt, nergens wordt het echt rommelig.

De aanpak sluit nog het beste bij de verfrissende new wave uit de jaren tachtig aan, voordat deze onder het kopje postpunk samengevoegd werden. Ach, er zitten wel nieuwere invloeden in verwerkt, zoals hedendaagse dance elementen bij het ambient ingeleide Colossus of Rhodes. Het gebruik van disco en aanwezige koortjes is een directe aanval op de Canadese vaandeldragers van Arcade Fire. Waar deze benadering op hun laatste plaat niet begrepen wordt, slagen The New Pornographers daar wel in. Het pijnlijke gemis van een grote achterban werkt dan wel in het nadeel.

Ondanks dat In The Morse Code Of Brake Lights meer dan een goede plaat is, ontbreken echte memorabele songs. Die zijn wel nodig om het product aan de man te brengen. Perfectie is niet synoniem aan gedenkwaardig, maar in zijn totaliteit blijft het absoluut staande.



  1. You'll Need a New Backseat Driver
  2. The Surprise Knock
  3. Falling Down the Stairs of Your Smile
  4. Colossus of Rhodes
  5. Higher Beams
  6. Dreamlike and on the Rush
  7. You Won't Need Those Where You're Going
  8. Need Some Giants
  9. Opening Ceremony
  10. One Kind of Solomon
  11. Leather on the Seat