The Bevis Frond
Little Eden
Nick Saloman leeft van en voor de muziek. Hij is de eigenaar van de in Bexhill gelegen ouderwets stoffige tweedehands vinylzaak Platform One Records. Verder verzorgt hij wekelijks met Paul Simmons op het door studenten gerunde radio station WMBR het alternatieve rockprogramma The Scene. Hierbij staat hun voorliefde voor de periode van begin jaren zestig tot het einde van de jaren tachtig centraal. Tussendoor maakt het duo ook nog tijd vrij om muziek te maken. Het gitaar spelend tweetal vormt van oorsprong de kern van The Bevis Frond, die alweer hun zesentwintigste plaat aflevert. Met deze bagage en interesses is het niet vreemd dus dat er flink in de popencyclopedie der eeuwigheid geshopt wordt en dat ze het iconisch neergezette symfonische geluid van een grootheid als David Gilmour met ruwe schetsen afgewisselen die aan de legendarische Wipers cultheld Greg Sage memoreren.
De band is ondertussen behoorlijk uitgedund, en is tegenwoordig min of meer het eenmansproject van Nick Saloman die buiten zijn geniale gitaarpartijen ook grotendeels voor de bas, de drums en de keyboardpartijen verantwoordelijk is. Little Eden volgt het verrassende sterke We’re Your Friends, Man op, en ook nu zitten ze op dit dubbelalbum rond de speelduur van een kleine anderhalf uur. Met het grijze langharige hippie uiterlijk lijkt Nick Saloman op de overzeese verre neef van Joseph Mascis, de frontman van Dinosaur Jr. En misschien is de muziek van het Britse The Bevis Frond nog het beste bij die Amerikaanse rockscene onder te brengen. Net wat minder gruizig en punk, maar wel met die heerlijke melodieuze gitaarlijnen. Ondanks dat beide bands met het grunge gebeuren geassocieerd worden, liggen hun roots al halverwege de jaren tachtig en behoren ze tot de oudere garde punkrockers.
Het in verval geraakte flatgebouw op de albumhoes wacht op een doorstart. Afbreken om vervolgens weer opnieuw op te bouwen. Een vette knipoog naar het afgesloten verleden. Het situeert de huidige stagnatie van Groot Brittannië door het beeld van de leegstand van verlaten spooksteden te schetsen. De kolossale stenen reuzen staan in verregaande staat van ontbinding op het vernietigende eindoordeel van de sloophamer te wachten. De rusteloosheid van een onzeker toekomstperspectief ingehaald door vintage agressieve gitaarexplosies.
Nick Saloman is een oude ervaren man die zijn wijsheden in teksten projecteert die bol van hoop, liefde en vertrouwen staan. De urgentie om een nieuw geluid te creëren ontbreekt, dit laat de zestiger aan de nieuwe generatie anarchistische doemdenkers en bevlogen idealisten over. Grenzeloos denken en ongebonden aan de tracklengte zijn. Puntige punksongs maar ook pakkende popsongs. Korte stekende riffs langs de melodieuze hemelse mijlenlange gitaarlijnen van de beide albumafsluiters As I Lay Down to Die en Dreams of Flying. Little Eden is een prachtig voltooid verleden tijdsmonument, korrelig en puur.