Stoney LaRue
Us Time
Het debuut van Stoney LaRue werd niet voor niets onder de naam The Red Dirt Dirt Album uitgebracht. De Texaan pendelde regelmatig naar buurstaat Oklahoma en legde met werkstukken als Velvet en het recente Aviatior de basis voor een repertoire dat vooral in de plaatselijke, zogenaamde Red Dirt scène geapprecieerd wordt. LaRue stapt daarmee in de voetsporen van illustere voorgangers uit de Texaanse outlawscène zoals Waylon Jennings en Wille Nelson. Het in Nashville opgenomen studiowerk toont meestal een ietwat getemperde versie van uitbundige podiumverrichtingen die LaRue een loyale aanhang opleverden.
Het hoesje van het toepasselijk getitelde Us Time bestaat uit een collage van selfies waarop Stoney gewillig met fans poseert. Het zijn die fans die naar verluidt de setlist mochten samenstellen. Het is dan ook niet echt verwonderlijk dat we hier crowdpleasers als Oklahoma Breakdown, een flink uit de kluiten gewassen countryroker, aantreffen naast een overigens fijn interpretatie van Jimmy Webbs, door Glenn Campbell vereeuwigde Whichita Lineman. De inbreng van gitaaraces David Grissom en Kevin Sciou, fidller Warren Hood en toetsenman R.Conn zijn hierbij niet te onderschatten, zoals je ook bij het van Jim Croce geleende Box # 10 en Van Morrisons Into The Mystic kunt vaststellen. Al bij al minder voor de hand liggende keuzes waarbij Stoney zijn vocale klasse etaleert, evenals in een ietwat sentimentele maar wondermooie ballade Empty Glass van Gary Stewart waarbij donkere gitaartwang de warme kampvuurstem begeleidt.
Het weemoedige outlawepos Seven Spanish Angels, ooit een duet van Wilie Nelson met Ray Charles krijgt hier opnieuw een gedenkwaardige behandeling van Stoney en Cody Canada van The Departed. Een hartverwarmende ode voor en door de fans.
Tracklisting Us Time:
- Box # 10
- Into the Mystic
- Feet Don’t Touch the Ground
- Us Time
- Oklahoma Breakdown
- Empty Glass
- Til the Morning Comes
- Easy She Comes
- Seven Spanish Angels
- Train to Birmingham
- Wichita Lineman