Sophie Janna
Wide World
Sophie Janna leerden we kennen als de helft van The Lasses, met de hulp van Margot Merah waagde het duo zich vorig jaar op de derde studio langspeler Undone aan eigen werk naast het gebruikelijke uit de beide kanten van de oceaan afkomstige folkrepertoire. De geplande theatertour van The Lasses werd afgelast wegens de aanslepende Corina pandemie, zo kwam er ruimte vrij voor een solo-uitstapje.
Op het epeetje vinden we slechts een enkele traditional, Laurels interpreteerde Janna voordien op haar vorige gelijknamige werkstuk, met producer Janos Koolen probeerde ze die song op het podium uit en ze besloot om een nieuwe versie op te nemen die het akoestische luikje dat in The Doornenburg Studio geregistreerd werd afsluit, de sfeervolle bijdrage op klarinet is het werk van Koolen. Die flankeert de heldere zangeres en de gitaar overigens ook op intimistische versies van Wide World met banjo en in Nightfall is het mandoline. Dat resulteert een van de mooiste momenten. In het eerste gedeelte dat in Upcycled studio’s van Hannah Jacobs in Oxford en Parijs werd opgenomen kunnen we wat ruimer begeleide uitvoeringen beluisteren en die zijn evenmin te versmaden.
In de titelsong worden harmonische zang en synthesizerpartijen van Jacobs aangevuld met samplewerk van Nicholas O’Brein. Die muzikant voorziet het door een zwoele stormnacht in Austin geïnspireerde Nightfall van elektrisch snarenwerk, naast het vioolspel van Joseph O’Keefe. Het intimistische karakter wordt evenwel nergens verstoord en zo kunnen we uitvoerig genieten van dit bescheiden maar uiterst aangename zijsprongetje in afwachting van nieuw werk van The Lasses komt de andere helft van het duo, Margot Merah, nog aanzetten met solowerk.