Snazzback
In The Place
Dat vanuit Bristol ook een weelderige jazzscene aan het ontstaan is, mag niet verwonderlijk zijn. De stad heeft een lange traditie van prikkelende muzikale activiteiten. Met hun prima tweede album In The Place maakt ook Snazzback duidelijk in de voorste lijnen van de UK jazz te opereren.
Worm Discs, het label waarop het album verschijnt, introduceerde Snazzback vorig jaar groots met drie tracks op hun opvallende compilatie New Horizons: A Bristol ‘Jazz’ Sound. Ondanks de pandemie en het maar weinig kunnen optreden schoot de band met volle radio aandacht in hun thuisland gelijk door naar bekendheid.
Natuurlijk was daar al het debuut Hedge dat in 2018 uitkwam en waarvan Flump, de eerste track van de drie geselecteerd op New Horizons, al optimaal aangaf dat we met een erg interessante nieuwe band te maken hadden. Via de New Horizons samenwerking nu ook getekend bij het Bristol label geeft de band met In The Place aan sterk doorgegroeid te zijn.
Ook Snazzback pakt, zoals de gehele jonge garde Britse jazzmuzikanten, gretig op uit de rijke jazzgeschiedenis en voegt daar vele multiculturele invloeden maar net zo hard soul, funk, hiphop, electronica, rock en dancefloor aan toe. De groove is de drive en avontuur en experiment de uitdaging.
Op de negen tracks die het nieuwe album telt wordt een bruisende muzikale wereld opgetrokken die Bristol als muziekstad weer optimaal de aandacht geeft die ze verdient. Gelijk met openingstrack Alice, met zangeres China Bowls, wordt een overweldigende souljazz sfeer opgetrokken die gelijk optimaal boeit.
De sound escapade Drunq Choirs en het door rapper Solomon OB fraai donker ingekleurde Ponder blijken de voorbode te zijn tot de fantastische instrumental Reading. Over de verrukkelijke groove zetten vooral de blazers en gitaar de toon in een avontuurlijk tegelijk excellente trip door vele decennia jazzgeschiedenis.
Heerlijk hoe de band in de track de ruimte zoekt; tegelijk razendknap in ritmes en baslijnen de lijnen in op en uitbouw van de track uitzet. Geweldig gemusiceerd ook. Typisch zo’n opwindende jazztrack die je live wil zien en horen.
Het door heerlijke gitaar en trompetpartijen gedragen The Hub, de korte vrije improvisatie 3 Kings brengt ons naar Yum-Yum, een wederom lekker lang uitgerekte jazzexercitie. In een lome setting fijn relaxed opgebouwd en in Latijnse sferen met heerlijke blazers en met dito ritmes uitgebouwd met zangeres Bowls als verbindende schakel. Heerlijke track ook weer.
Snazzual is dan weer zo’n korte, door rapper Soss met kenmerkende raps voorziene, oldskool jazz-meets-hiphop exercitie waarna Bowls nog een keer als ‘leading woman’ mag aantreden voor de sterke albumafsluiter BST. Souljazz op z’n fijnst. De volledige band in groovy sferen met de Fender Rhodes en wederom een blazers frontaal in het geluid.
In The Place werd opgenomen in hun eigen compacte, zelfgebouwde, studio waarbij ze in jams gezamenlijk de composities schreven die nu op het album te horen zijn. Die sfeer van uitproberen en tot echt de beste composities komen is de drive van Snazzback en de kracht van In The Place. Maar vooral ook is het een album dat je heel erg doet verlangen naar de band op het podium. Want reken maar dat de band daar het publiek met hun tracks volledig inpakt.