Shachar Elnatan
One World
Shachar Elnatan is nog maar 22 maar een opvallende nieuwe stem in de bloeiende Israëlische jazzscène die eerder al muzikanten als Omer Avital, Rotem Sivan, Nitai Hershkovits, Anat en Avishai Cohen,.. opleverde. De Israëlische jazzgitarist/componist Shachar Elnatan is een van de aanwinsten op het Razdaz label. Hij brengt met One World, waarop de gerenommeerde producer/mentor Avishai Cohen bas speelt, zijn debuut uit. Daarnaast wordt hij ondersteund door pianist Gadi Lehavi, bassist Avri Borochov en drummer Ofri Nehamya.
Als zesjarig kind al geraakte Elnatan geïntrigeerd door de wonderen van de gitaar. Eerst nog begeleid en onderwezen door zijn vader, die in zijn platenkast vooral jazz en rock had zitten. Elnatans’ moeder speelde dan weer fiddle, had een countrygroep en een liefde voor Amerikaanse folkplaten. Kortom: de ideale achtergrond voor een zich gaandeweg ontwikkelende muzikant. Tijdens zijn studies in Jeruzalem en Tel Aviv werd hij vooral omringd door Oosterse en Arabische muziek, die een sterk bepalende invloed hadden op zijn muzikale voorkeuren. Gaandeweg kwam Elnatan terecht in lokale muziekgroepen en begon aan eigen materiaal te schrijven.
Op zijn zeventiende vertrekt hij naar de States waar hij meerdere muziekprijzen won. In 2014 geraakte zijn talent opgemerkt door Avishai Cohen, die hem vroeg om mee te werken aan het All Original album, een compilatie van de jonge Israëlische jazzscène dat in 2014 op diens Razdaz Records verscheen.
One World is echter een document waar jarenlange ervaring in schuilt. Voor de momenteel in New York gebaseerde Elnatan (die naast gitaar, ook percussie en electronica toevoegt) is zijn debuut vooral de neerslag van veel reizen en indrukken. Dat wordt al gelijk duidelijk in de frisse opener At Distance, die mede dankzij electronics na een minuutje plots bruusk explodeert. In een en dezelfde song zitten zowel erg intieme gitaartokkels als erg dynamische en sfeervolle progressies.
Knap, ook al omdat Shachar het erg beknopt houdt. Geen lange stukken, maar net goed geconcentreerd en gestructureerd materiaal dat het moet hebben van variatie. Heel anders is de drukke titeltrack die onmiskenbaar beïnvloed is door swingende, Oosterse/Arabische muziek maar eindigt in een pianocoda. Die vormt een mooi brugje met het harmonieuze, melodieuze en verbeeldingsrijke Josa, waarin het jazzgitaartalent van de componist goed tot uiting komt en gastvocaliste Dana Herz even mag schitteren.
Van dan af aan ontluikt sluimerend de heerlijke jazz die Elnatan & co in zich hebben. Sheva bijvoorbeeld fascineert met zijn zalige pianointerludes en stemmige tempowisselingen. Iedere song reflecteert “een gevoel, een dans, een inspiratievol moment”, zo stelt hij. Dat idee komt dan vooral erg goed naar voren bij Singing Through The Night.
Je hoort erg goed dat de muzikant voor zijn composities vertrekt vanuit zijn gitaar, zoals blijkt uit de feestelijke gitaarjazz van Doira. Vooral de afwisseling tussen zachtere en meer drukke passages kenmerkt One World. Je voelt dat Elnatan soms nog erg zoekende is, ook al heeft hij een zekere flair en weet hij hoe losse, fragmentarische indrukken naar muziek kan vertalen. Naar het einde toe komt hij in wat rustiger vaarwater (A Wish) en met het mooie, door Cohen gecomponeerde Pachuki zet hij er een punt achter.
One World is een erg aardig album van een nog jong, debuterend jazztalent waar we ongetwijfeld nog veel van gaan horen.