×

Recensie

Alternative

24 oktober 2020

Selma Juudit Alessandra

Rubicon Songs

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht in eigen beheer

Rubicon Songs Selma Juudit Alessandra Alternative 4 Selma Juudit Alessandra – Rubicon Songs Written in Music https://writteninmusic.com

11 juni 2009 is voor de jazzscene een gitzwarte dag als de Finse geschoolde jazzpianist Jarmo Savolainen totaal onverwachts overlijdt. Dit ongekend grote talent laat een prille nazaat achter die met haar zestien jaar al plannen heeft uitgestippeld om in de grote voetstappen van haar vader te treden. Als enig kind wordt Selma Savolainen door deze heftige omstandigheden gedwongen om haar jeugd vervroegd achter zich te laten. Vanuit de Sibelius academie in Helsinki zet ze haar studie voort aan het conservatorium in Parijs. Een muzikale zoektocht die haar met terugwerkende kracht steeds een stap dichter bij haar roots brengt.

Na vele omzwervingen beland het fraaie debuut bijna een jaar na de releasedatum ook hier in de brievenbus, om een onmiskenbare indruk achter te laten. Met de indringende blik van het vrouwelijke kind persoon op de prachtige sobere albumhoes weet het viertal op fascinerende wijze de aandacht naar zich toe te trekken. Een typerende blauwdruk voor de tracks die je steeds dieper de donkere jazzkant op sturen nadat ze door het verraderlijke luchtige openingsnummer juist andere verwachtingen oproepen.

Ondanks dat Rubicon Songs een overduidelijk eerbetoon aan haar vader is, besluit ze deze niet onder haar eigen naam uit te brengen. Selma Juudit Alessandra bestaat verder uit pianist Artturi Rönkä, contrabassist Joonas Tuuri en op de drums Jesse Ojajärvi. Bevriend geraakte muzikanten die tevens de Sibelius academie als achtergrond hebben, en zich na dat leerproces bij de zangeres aangesloten hebben. Rubicon Songs brengt de magie van dit bijzondere kwartet samen in een negental songs, waarbij de basis begint bij de verfrissende eighties white souljazz klanken van het toegankelijke titelstuk Rubicon Song.

Al snel duikt Selma Savolainen de diepte in, waarbij ze achtervolgd wordt door het meesterlijke jazztrio. Als de zangeres dreigt te verdrinken in haar overvloed aan samplers en keyboard geluiden, werpt Jesse Ojajärvi met zijn felle slagwerk de trotserende reddingsboei toe, die later nadrukkelijk op dezelfde wijze het gelijkgezinde Miles Apart domineert. Een indrukwekkende kennismaking die een vervolg krijgt in avontuurlijke Freejazz. Agressieve basakkoorden en hard slagwerk wisselen elkaar af in het zwaar donkere Spineless, waarbij duidelijk wordt dat Selma Juudit Alessandra haar meest zwarte kant opzoekt en zelfs de grens van de Scandinavische darkmetal en tripgoth trotseert.

Die liefde voor de stevige rock komt ook terug in het symfonische einde van het mysterieuze Spring Song welke de woeste wouden laat ontwaken en waarbij het verse groen genadeloos het oude zeer verdrukt en afstompt. De afstervende familietakken van de stamboom die nog zoveel wijsheid hadden kunnen overdragen aan een nog jeugdige Selma Savolainen. Traag werkt ze zich door de Jean Sibelius compositie heen. Er wordt prachtig gelinkt naar de invloedrijke leermeester wiens naam in een adem genoemd dient te worden met de Sibelius academie. Zo karakteriseert ze de twee meest belangrijkste personen in haar muzikale ontwikkelingsproces in een enkele track.

Met eighties postpunk invloeden en de daaruit vergroeide dreampop wordt een omlijsting gevormd voor het folkloristische Spook Hour en het verduisteringsgordijn waarachter het sferische Metro tot bloei komt. Er wordt hierbij door de muzikale geschiedenisboeken van Finland gebladerd, waarbij Selma Juudit Alessandra blijft haken bij het hoofdstuk over gruwelijke sages en in nachtmerries ontaarde legendes. Diezelfde innerlijke demonen weet ze vervolgens van zich af weet te schreeuwen in het bevrijdende Request Song.

Dit voorproces is van noodzaak om tot bekoelde rust te komen in Stray, al blijft er in het filmische Back Here genoeg ruimte over om opnieuw dichtgemetseld te worden door de spookachtige vocalen van Selma Savolainen. Ze wijkt op Rubicon Songs af van de klassieke basis van haar vader. Juist die eigenzinnigheid en zelfontplooiing siert ze. Jarmo Savolainen kijkt waarschijnlijk van boven als overkoepelende hemelse kracht trots neer op zijn dochter.



  1. Rubicon Song
  2. Spineless
  3. Spring Song
  4. Miles Apart
  5. Spook Hour
  6. Metro
  7. Request Song
  8. Stray
  9. Back Here