×

Recensie

Alternative

22 januari 2020

Sarah Mary Chadwick

Please Daddy

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Sinderlyn

Please Daddy Sarah Mary Chadwick Alternative 4.5 Sarah Mary Chadwick – Please Daddy Written in Music https://writteninmusic.com

Als je jezelf een beetje verdiept in de persoon Sarah Mary Chadwick is het niet zo lastig te verklaren waar ze haar trieste voordracht vandaan haalt. Als lievelingetje van de postgrunge doemband Batrider maakt ze al de nodige indruk met het negatief geschepte zelfbeeld. Nu ze de band niet meer naast zich heeft staan durft ze zichzelf al zes albums lang kwetsbaarder en naakter op te stellen. Het beschermende oorverdovende schild is als een last van haar afgevallen, daaronder openbaart zich een mottige nachtvlinder die schuchter als het daglicht verdwenen is haar cocon verlaat.

Deze uit Melbourne afkomstige zangeres is een pessimist, maar wel eentje die de nodige ironie aan haar tragiek toevoegt. Gehard door het leven verwoordt ze zichzelf in zwartgallige smartlappen waar de innerlijke pijn van af druipt. Please Daddy laat zich als een persoonlijk dagboek luisteren waarbij de tranen de bladzijdes tot een inktzwarte waas bedekken. Haar verhalende betoog heeft iets van een sentimentele crooner in zich. Door deze slepende wijze trekt ze je in haar pijn mee.

Het werkt therapeutisch en bevrijdend. De zangeres heeft zoveel breekbare lading in haar stem, waardoor ze de hele tijd het randje van draagbaarheid opzoekt. Hoe ver wil ze de luisteraar in de diepte van haar verdriet meevoeren. Als je het toe laat dan ben je getuige van een prachtig beklag van een gekwelde geest die adembenemend mooi haar woorden kracht bijzet. Ze gaat hiermee terug naar de oorsprong van een jammerend klaaglied. Zo rauw, oprecht en puur hoor je een vocaliste zelden.

Ook de muzikale begeleiding is zo klein mogelijk. Hank Clifton-Williamson tovert sierlijk met zijn dwarsfluit de meest melodieuze tonen in de melodramatische When Will Death Come en I’m Not Allowed in Heaven muziekstukken tevoorschijn. Het is bijna uitvaart waardig wat zich hier afspeelt. Dat de instrument keuze de tracks een vintage seventies gevoel meegeeft wordt door de emotionele snik in de galmende zang versterkt.

Het trompetgeschal van Joel Robertson in combinatie met de pianotoetsen van Please Daddy komen dan een stuk luchtiger over. Mevrouw Chadwick laat zich hierdoor niet afleiden en van de wijs brengen. Nog steeds onstaat er geen ruimte voor een sprankje hoop in haar bijna rouwende overgave. Het dromerige The Heart and Its Double komt wat surrealistisch over waardoor ze zich meer in de rol van observator plaatst.

Ook het shoegazer rockende Let’s Fight mag je gerust een stuk minder serieus nemen. Hierdoor ervaar je wel dat de zang wat op het randje balanceert. Make Hey is tevens onder deze categorie te plaatsen, al heeft deze veel meer overtuigende pastorale soul in zich. Nothing Sticks verraad haar roots, en is zelfs nog zwaarder dan het vergelijkbare Batrider werk. De onversterkte gitaarakkoorden voegen er een kaal stemmig nineties unplugged tintje aan toe.

Op If I Squint smelt de soul van Make Hey als in een tranenval samen met het desolate gevoel van de eerste twee tracks. De trompet omarmt de treurnis van de dwarsfluit om er gezamenlijk de nodige dimensie aan te koppelen. En Sarah Mary Chadwick doet gewoon voor de zoveelste keer haar ding. Als een geloofsverkondiger wint ze ook nu weer genoeg tere zieltjes.

My Mouth My Cunt is tekstueel een stuk heftiger en shockerender. De begeleiding houdt zich bewust wat afzijdig, al blijft de toon grimmig en zwaarmoedig. Onopgemerkt gaat dit in het door de trompet opgezette eindconclusie over, toepasselijk All Lies genaamd, waar ook die fraaie dwarsfluit weer om de hoek komt kijken. Sarah Mary Chadwick legt met Please Daddy al vroeg in het jaar de lat voor haar vrouwelijke collega’s hoog. Kom hier nog maar eens overheen.



  1. When Will Death Come
  2. I'm Not Allowed in Heaven
  3. Please Daddy
  4. The Heart and Its Double
  5. Let's Fight
  6. Make Hey
  7. Nothing Sticks
  8. If I Squint
  9. My Mouth My Cunt
  10. All Lies