Sam Lewis
Superposition
Sam Lewis ontdekten we in het met Martin Harley en Daniel Kimbro opgezette trio dat in 2021 hub muzikale samenwerking bezegelde met Harley Kimbro Lewis.Vier jaar na het toepasselijk getitelde Solo komt de singer-songwriter uit Nashville nog eens met nieuw solowerk aanzetten. Dat kwam tot stand in The Cabin, de studio van Matty Alger die naast percussie, samen met producer gitarist Ethan Bell synthesizerspartijen aanleverde.
Tijdens de concertloze pandemie periode bood Chase McGillis Lewis een job aan als timmerman, hij verzorgt de baslijnen op Superposition op occasionele opnamesessies die verspeid over 2023 -2024 plaatsvonden.
Acht nieuwe meer uitgewerkte songs en een cover die met gelaagde synthesizerwolken en uitgebreide percussie fel contrasteren met de sobere countryfolk van Solo. In essentie blijft Lewis de verhalen vertellende fijn besnaarde troubadour. Die genereuze instrumentatie creëert bijwijlen een in psychedelia gedrenkte sfeer, luister maar eens naar While We Still Here of de weemoedige ballade Sappy Ending die op fraai golvende gitaartjes en een gedempt trompetje afdrijft naar Lewis’ verleden.
Middenin een cover van Dire Streets’ Walk Of life in een bizarre vertraagde interpretatie, eerder overbodig en niet echt overtuigend. Gelukkig herpakt Lewis zich in het tweede gedeelde met eigen meer avontuurlijke songwerk “You don’t crack in a whip on a sinking ship and you don’t jump in when you’re going down”, fluistert hij in Sinking Ship en het gaat zacht meanderend verder naar Come On uitlopend op de mantra “what you waiting for, come on.
We herinneren een sobere akoestische uitvoering van What Does It Mean, de vervormde klankenbrij op de achtergrond biedt niet bepaald een meerwaarde. Met het op simpele gitaarakkoorden en zo’n pastorale bugel voorbij kabelende What I Need valt alles weer in de juiste plooi. Vanaf de laatste wek van november zijn er concerten in Nederland.