Ryan Adams
Ashes & Fire
Het nieuws dat Ryan Adams met zijn nieuwe album weer terug zou gaan naar de start van zijn solo carrière blijkt dus echt waar! Bij de eerste tonen van openingssong Dirty Rain weet je weer dat het ongelooflijk goed zit en dat gevoel verdwijnt het hele album niet.
Met het album Heartbreaker maakte Ryan Adams een adembenemende start als solo artiest nadat hij zijn sporen had achtergelaten binnen de alternatieve countryband Whiskeytown. Zijn doorbraak naar een groter publiek maakte hij vervolgens met zijn tweede album Gold. Met het enorme aantal songs dat Adams sinds zijn debuut opnam was het voor platenmaatschappijen bijna onmogelijk constant albums van hem uit te brengen. De reputatie van Lost Highway was groot voordat Adams bij ze tekende maar het label verloor alle krediet om eerste de onsamenhangende verzameling Demolitian uit te brengen, wat een samenraapsel van 4 door Adams opgenomen albums was. Hoe goed de afzonderlijke liedjes ook zijn een samenhang ontbreekt. Toen het label daarna het wonderschone Love Is Hell niet uit te wilde brengen omdat het onverkoopbaar zou zijn, dook Adams de studio in en maakte hij snel het matige Rock ‘n Roll. Love Is Hell werd vervolgens op Adams aandringen als 2 EP’s uitgebracht. Pas later verscheen het album in zijn geheel en werd duidelijk hoe goed het was.
Lost Highway liet, na deze missers, vervolgens Adams wat meer de vrije hand maar promootte zijn albums maar mager. Met zijn band The Cardinals maakte hij echter wel degelijk hele goede albums die absoluut meer aandacht hadden verdiend. Met het verlopen van zijn deal met Lost Highway in 2008, ontbond hij in 2009 ook The Cardinals, mede gevoed door een gehoorstoornis, ontstaan door de ziekte van Meniere. Hij kondigde eerst een volledig muzikaal pensioen aan, vervolgens een reünie van Whiskeytown en een metal album. Gelukkig daarna ook de start van zijn eigen platenlabel PAX AM Records.
Het eerste album dat via PAX AM nu wereldwijd verschijnt met distributie bij grote labels (Capitol in Amerika en Sony In Europa) is gelijk zijn beste album in jaren. Misschien zelfs wel zijn beste sinds zijn debuut Heartbreaker. Hij heeft aangegeven inspiratie voor het album gekregen te hebben toen hij van zijn vroegere producer Ethan Johns het tweede album van de briljante Laura Marling I Speak When I Can kreeg. Hij gooide vele van de songs die hij had weg en voelde de creativiteit terugkeren om echt heel goed songs te schrijven. En de inspiratie heeft optimaal gewerkt want Ashes And Fire staat vol wonderbaarlijk mooie songs.
Verrassend genoeg heeft Adams de vader van zijn vroegere producer Ethan Johns, de legendarische Glynn, die vroeger onder meer Eagles, The Who en Eric Clapton produceerde, gevraagd de productie te doen. De man weet heel goed hoe hij de perfecte sfeer in de sobere songs van Adams moet neerzetten. Ook goede vriendin Norah Jones speelt vrijwel het gehele album mee. Zij weet exact haar sfeer in spelen met die van Adams te matchen. Ook zingt ze de fijne koortjes mee en ook haar stem matcht erg goed met die van Adams. Daarnaast brengt de van Tom Petty’s Heartbreakers bekende toetsenman Benmont Tench fraaie extra kleuren aan. Maar het draait natuurlijk om de songs van Adams, die zijn allen van buitengewone schoonheid. Albumopener Dirty Rain is daar gelijk een perfect voorbeeld van. Prachtige sfeer, prachtige melodie, sublieme song. Het titelnummer is de fijne uptempo opfrisser voordat het wonderschone Come Home zich alweer aandient.
De meeste songs beginnen vanuit de akoestische gitaar en bouwen daarna rustig op. Sfeer wordt of door piano, de toetsen van Tench of klein strijkje versterkt. Juist in die ambiance komen de stem en de teksten van Adams prachtig uit de verf. Ook als Adams even wat dikker uitpakt met gitaarwerk, zoals in Do I Wait, weet hij de emotie moeiteloos te vinden. En wat een prachttrack is dat dan ook weer! Een van Adams allermooiste. Ook songs als Invisible Riverside, eerste single Lucky Now, Save Me, Kindness en albumafsluiter I Love You But I Don’t Know What to Say imponeren.
Ashes & Fire voelt als het album dat je hoopte dat Adams weer zou gaan maken. Maar dat het zo mooi als Ashes & Fire zou uitpakken hadden we alleen maar durven dromen.