×

Recensie

Pop

13 februari 2023

Ron Sexsmith

The Vivian Line

Geschreven door: Cis van Looy

Uitgebracht door: Cooking Vinyl

The Vivian Line Ron Sexsmith Pop 4 Ron Sexsmith – The Vivian Line Written in Music https://writteninmusic.com

In de winter van ’97 concerteerde Ron Sexsmith in de AB Club, de jonge dertiger uit Ontario was destijds aangetrokken als songleverancier bij Interscope. De demo’s die hij afleverden resulteerden in een platencontract en samenwerking met Mitchel Froom en Tchad Blake, het geniale duo ondersteunde met een subtiele, uitgekiende productie en instrumentatie het markante songwerk. Secret Heart uit het titelloze album werd naast Rod Stewart en Nick Lowe door zo’n dozijn andere muzikanten gecoverd, enkele songs uit zijn volgende langspeler Other Songs vonden vrij vlug de weg naar herinterpretaties, in het latere werk wordt eveneens gretig gegraaid. Na het uit 2017 daterende The Last Rider brengt Sexsmith Deer Life, zijn eerste novelle uit en duikt voor Hermitage opnieuw de studio in met Don Kerr.

Ondertussen heeft Sexsmith Toronto ontvlucht, in Stratford een nieuwe thuishaven en een zeventiende werkstuk afgerond in Nashville met hulp van producer bassist Brad Jones. Vivian Line is de landelijke weg die naast Stratford loopt en via de highway naar de stad leidt. Gelukkig is er een weg terug, het plattelandsbestaan ver weg van het leven in de grootstad, vormt samen met de herinneringen aan de belevenissen in Toronto de thematiek van de twaalf nieuwe songs, Diamond Wave componeerde Sexsmith zo’n dertig jaar geleden.

Placed Called Love opent in grandeur op pianotonen, een hobo in de verte met de nog altijd bijzondere, meeslepende zang. What I had In Mind drijft op catchy lijnen van gitaartjes en klavecimbel met een melodieus vrouwenkoortje, de melancholische teneur en het stem-timbre komen dicht in de buurt van Ray Davies en dat geldt ook voor het dromerige Flower Boxes. Zo meandert het verder met wonderlijke instrumentatie in het door vrolijke la-la zang geschraagde Outdated and Antiquated .

Het herinnert sterk aan Whereabouts, bij die sessies eind jaren negentig onder hoede van Michell Froom was naast Tchad Blake ook bassist Brad Jones betrokken. De samenwerking met Sexsmith op The Vivian Line is stukken intenser met Jones’ inbreng als multi-instrumentalist en zijn rol als arrangeur en producer. Het levert een weldadige, barokke popsound op, die nergens ontspoort en Sexsmith zingt de sterren uit de hemel in Country Mile en A Barn Conversation, dat eveneens naar Davies refereert.

“We were old souls from the start, although our love was new, it was ancient in our hearts” mijmert Sexsmith in de wonderlijke, door piano, strijkers en houtblazers gedragen liefdesballade When Our Love Was New. In Ever Wonder, zorgen een slappende akoestische bas , harmonica en zachte doowop backing voor een hartverwarmend gevoel. Xylofoon en strijkers begeleiden Flowers All Along The Pathway. Heerlijke en verfijnde huisvlijt van een gepassioneerd songsmid en zanger die nog lang niet uitgezongen is.



  1. Place Called Love
  2. What I Had In Mind
  3. Flower Boxes
  4. Outdated and Antiquated
  5. Diamond Wave
  6. Powder Blue
  7. One Bird Calling
  8. Country Mile
  9. This, That and the Other Thing
  10. A Barn Conversion
  11. When Our Love Was New
  12. Ever Wonder
  13. Flowers All Along The Pathway