×

Recensie

Alternative

03 april 2021

Rome

Parlez-Vous Hate?

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Trisol

Parlez-Vous Hate? Jérôme Reuter Rome Alternative 4 Rome – Parlez-Vous Hate? Written in Music https://writteninmusic.com

Zolang de wereld zich in de rottende staat van ontbinding bevindt laat Jérôme Reuter in de gedaante van Rome zijn legereenheid van de in treurnis ondergedoopte neofolk goth songs op de mensheid los. Uit de asresten van The Lone Furrow herrijst al binnen een half jaar de Parlez-Vous Hate? feniks. Een krachtige wedergeboorte die de onsterfelijkheid van Rome nogmaals bekrachtigt. Als er geen ruimte is voor hoop op een stabiele toekomst blijft Jérôme Reuter alleenheerser in zijn gecreëerde midden aarde wereld van het duistere Europese mierennest, waar sprookjes en realiteit dwars door elkaar heen lopen.

Het is geen verrassing dat Tom Gatti voor het eindgeluid verantwoordelijk is. Deze producer begrijpt als geen ander hoe hij de sound van Rome vorm geeft. Als veelzijdig muzikant speelt hij de baspartijen in, en geeft deze met zijn kille postpunk keyboardpartijen de uiteindelijke finishing touch. Net als op de The Lone Furrow voorganger schuift Eric Becker aan om tegengas aan het dromerige akoestische gitaarspel van Jérôme Reuter te geven door de noodzakelijke elektrische uithalen te creëren. Om het geheel nog krachtiger te maken is daar verder de aanwezigheid van Laurent Fuchs met zijn stevig drumwerk.

De oorsprong van het geluid zit hem nog steeds in de klassieke Toll in the Great Death neofolk. Melancholische slepende poëtische zangpartijen die door het semi-akoestische spel die de traditionele binding met eeuwenoude Europese folklore mobiliseren. Uit een soortgelijke basis ontstaat de nachtelijke romantische eighties ballad Blood For All met Jérôme Reuter in de rol van vredelievende bloedzuigende vampier.

Om de materiaal moeheid van de laatste stabiele, maar eenzijdige platen te bestrijden is er in de new wave Born in the E.U. track ruimte voor commerciële luchtigheid. Een nostalgisch stukje zelfbewustzijn met de theatrale emotionele Jérôme Reuter uithalen en hoge gedateerde jaren tachtig backing vocals. Wankelend staat hij opnieuw bovenop de barricades en gebruikt hij een meer toegankelijke manier om zijn profetische boodschap te verkondigen. Het lichtvoetige sfeervolle Der Adler Trägt Kein Lied werkt zich in alle rust naar een gepassioneerd vol schreeuwend slotakkoord toe, en mag zich bij dit hitgevoelige geluid voegen.

Een gigantisch contrast met de muzikale afbrokkelende vernielzucht in het zwaar ritmische Panzerschokolade. De meerwaarde van de geoliede Viking slagwerker Laurent Fuchs bereikt hier zijn climax, om de ziel van Jérôme Reuter binnenstebuiten te keren en zijn bevreesde nachtmerries als bange vleermuizen de duisternis in te jagen. De doodse Feral Agents synthesizerklanken openen het mistige doemgordijn van postpunk dreampop en bevindt zich in het moerassige vaarwater van de opgetooide warhoofden van The Cure.

Allemaal net wat minder zwaar dan de voorgangers, al blijven die donkere kanten uiteraard boven drijven, en dat is maar goed ook. Het onheilspellende Parlez-Vous Hate? titelstuk wordt door een soortgelijk zwart raamwerk omringt waarin Michael Gira zijn Swans in de jaren negentig loslaat. Dezelfde naargeestige maar tevens indrukwekkende avontuurlijke sfeer met het uitzicht op hel en verdoemenis. Een typerende corona strijdlied, inclusief het beangstigend gevoel om geketend van je vrijheid te genieten. Hij sluit onverwacht sterk met de opbeurende new wave klanken van het instrumentale noisy soundscape Fort Nera, Eumesville af. Een hemelse hoopvolle openbaring, die misschien wel de sleutel vormt van een kant die Rome nog niet van zichzelf heeft laten zien.



  1. Shangri-Fa
  2. Parlez-Vous Hate?
  3. Born in the E.U.
  4. Death from Above
  5. Panzerschokolade
  6. Der Adler Trägt Kein Lied
  7. Toll in the Great Death
  8. Feral Agents
  9. You Owe Me a Whole World
  10. Blood for All
  11. Alesia
  12. Fort Nera, Eumesville