Robert Glasper Trio – Covered (Recorded Live At Capitol
Covered (The Robert Glasper Trio Recorded Live At Capitol Studios)
Onder de volledige titel Covered (The Robert Glasper Trio Recorded live at Capitol Studios) speelt Robert Glasper in navolging van zijn allereerste albums eindelijk weer eens in triovorm.
De laatste twee albums van Robert Glasper waren de baanbrekende Black Radio albums. Met zijn Robert Glasper Experiment zocht en vond hij de ideale cross van jazz, r&b en hiphop en deed daarmee hetzelfde revolutionaire wat Guru (de rapper van Gangstarr) ooit deed met zijn Jazzmatazz-albums in de jaren 90 toen hij de jazzhelden binnen de hiphop haalde. Met Covered gaat Glasper weer even terug naar waar hij ooit 10 jaar geleden, net getekend bij Blue Note, ooit mee begon. Zonder de opsmuk van zoveel andere muzikanten is hij op Covered weer eens optimaal zelf te horen. Met Vicente Archer op bas en Damion Reid op drums, de muzikanten waarmee hij ook op zijn eerste Blue Note-albums Canvas (2005) en In My Element (2007) in triovorm opnam, valt weer eens heel duidelijk op wat Glasper voor geweldig pianist is.
De compositiekeuze voor Covered is zoals de titel al aangeeft gemaakt uit de songs die Glasper het meest beluistert via zijn iPod, maar bevat tevens eigen songmateriaal dat een triobewerking krijgt. Natuurlijk ligt daarin de nadruk op composities/songs van vrienden als Kendrick Lamar, Musiq Soulchild, Macy Gray, John Legend en nieuwe r&b heldin Jhené Aiko. Maar Glasper weet net als op In My Element, waarop hij Radiohead’s Everything In It’s Right Place naar een andere wereld wist te spelen, ook op Covered met zijn bewerking van Reckoner, een Radiohead-classic een briljante vertolking te geven. Ook van Barangill van Joni Mitchell (For The Roses, 1972) heeft hij een prachtige bewerking gemaakt.
Wat een bloedmooie versie van Musiq Soulchild’s So Beautiful trouwens. De emoties die door het geweldig spelende trio uit deze song worden gehaald zijn buitengewoon. De aan de track toegevoegde tekst van Soulchild vergroot deze emotie. Ook de versie van The Worst van de hier nog relatief onbekende Jhené Aiko, John Legends Good Morning, en Bilals prachtige Levels zijn erg fraai. De gesproken bijdrage over ‘black awareness’ van Harry Belafonte over de muziek van het Robert Glasper Trio is indringend en ontroerend. De bewerking van Kendrick Lamars imposante I’m Dyin Of Thirst, met daar overheen gesproken teksten van kinderen die spreken over hun sociale achtergrond en huidskleur, sluit daar naadloos qua emotionele inhoud op aan.
Maar het is zeker ook het lang uitgesponnen en virtuoze In Case You Forgot waarop Glasper, refererend aan de titel, nog maar eens aangeeft waar hij vandaan komt. In alle facetten, omdat hij in een improviserende stijl elementen van al zijn muzikale invloeden, zelfs strofen bekende songs, doorvoert. Adembenemende compositie. Ook Glasper’s versie van Victor Young’s Stella By Starlight, een alltime jazzclassic, is erg sterk.
Covered laat een geweldig spelend Robert Glasper Trio horen waarbij Glasper dan wel prominent aanwezig is en weer eens echt als pianist volledig overtuigt als een van de grootste talenten die de afgelopen 10 heeft voorgebracht, maar waarbij zeker de rollen van Archer en Reid net zo belangrijk zijn. Zij leggen als ritmetandem dan weer de strakke dan weer de briljant swingende basis waarop Glasper kan excelleren.