Richard Lindgren
Death & Love
Heeft de Zweedse singer-songwriter Richard Lindgren de laatste jaren af te rekenen met een hardnekkige writersblok? Het recentste werkstuk Malmostoso dateert uit 2016, in die periode verloor hij zijn moeder en ondertussen is ook zijn vader overleden. Het nieuwe, door de ingrijpende gebeurtenissen geïnspireerde, songwerk bleef even op de plank, praktische beslommeringen, hielden Lindgren een tijdje uit de studio, het opknappen van de geërfde ouderlijke woonst had voorrang. Ondertussen probeerde hij op die plek het verlies in schilderijen te vatten, op de frontcover en de binnenhoes prijkt telkens één van die werken terwijl we op de achterkant een in samenwerking met zijn twaalfjarig nichtje tot stand gekomen schilderwerkje ontdekken.
In de linernotes lezen we dat de tien songs al in oktober 2017 nagenoeg live in de studio geregistreerd werden met de vaste backingband, pianist Nils Bodensson was samen met gitarist Jon Eriksson verantwoordelijk voor de muzikale uitwerking van Lindgren’s verhalen. In ieder van die songs schuilt wel een herkenbare invloed. De combinatie van roffelende drums piano gitaar en orgeltje lijken weggelopen uit een uitgestorven theaterlounge, ook het rochelende stemtimbre herinnert aan Waits.
Via Down On My Luck verzeilen we in het rockende Turnstile waarin Lindgren flarden van visioenen die zich in New York , Mexico, oorlogszone van Pakistan en het podium van Paradiso situeren, de verzengende gitaren creëren een wat beklemmende sfeer die even wegebt in Travels With Johanna, de instrumentatie heeft iets Dylanesk uit de vroege jaren van de elektrische transformatie, bij Tell Ditta denken we afwisselend aan Taj Mahal en Ry Cooder en dat heeft niet uitsluitend met het slidespel te maken.
Het zijn overigens zonder uitzondering volstrekt eerbare invloeden terwijl de uit Lindgrens persoonlijke levenservaringen gedistilleerde verhalen, of ze nu in een rammelende boogie of intimistische jazzy pianoballade verpakt worden, onveranderlijk stralen ze een authentiek gevoel uit.