×

Recensie

World

24 maart 2012

Renaud Garcia-Fons – Solo.The Marcevol

Solo The Marcevol Concert

Geschreven door: Henning Bolte

Uitgebracht door: Enja

Solo The Marcevol Concert Renaud Garcia-Fons Garcia-Fons World 5 Renaud Garcia-Fons – Solo.The Marcevol Concert Written in Music https://writteninmusic.com

Indrukwekkend wat op een instrument met twee handen kan! De wijze waarop muziekinstrumenten bespeeld en ingezet worden, is de afgelopen decennia flink veranderd. Klankspectrum en gebruikswijze zijn verschoven. Een trompet of een saxofoon kunnen klinken als een shakuhachi, een gitaar kan klinken als een gamelan, een contrabas als een gitaar of een viool, een piano als een harp et cetera. Met dergelijke transgrediënte klanken krijgt een musicus meerdere instrumenten ter beschikking. Dit opent nieuwe, orkestrale muzikale mogelijkheden die inmiddels nog door het gebruik van elektronica, elektronische manipulatie, zijn uitgebreid.

Garcia-Fons-Solo-Marcevol-7-@-A.Dekiss_PRDe Franse contrabassist Renaud Garcia-Fons (1962) heeft in dat opzicht pionierswerk verricht dat een orkestraal werk als dit voor contrabas solo mogelijk maakt. Gevormd door de school van Frans-Syrische bassist François Rabbath trad hij 20 jaar geleden als één van de eersten met een vijfsnarige contrabas en vooral een sensationele arco-techniek op waarmee hij virtuoos het complete vioolspectrum bestreek, het instrument zingende vleugels gaf en de nieuwe mogelijkheden muzikaal stijloverschrijdend en stijlverbindend gebruikte. Zijn voor de contrabas nog steeds opzienbarende strijktechniek – nog hier te zien bij de flamenco-biennale in januari 2011 – is echter niet het enige wat hem kenmerkt. Het is zoals deze gave live-registratie op dvd van een solo-concert in de kapel van het schilderachtige oude klooster Marcevol in de Pyreneeën schitterend laat zien het verbijsterend exacte en vloeiende samenspel van een hele reeks van technieken in Garcia-Fons’ handen. En nu bijna twintig jaar na zijn solo-debuut Légendes uit 1993 zijn er nog met pedaal aangestuurde elektronische bas-samples en –loops geïntegreerd.

In de 11 stukken neemt Garcia-Fons ons mee op een tijdreis der verbeelding tussen occident en orient, tussen Europa en Afrika. Hij emuleert op zijn contrabas de Spaanse flamenco-gitaar, de Marokkaanse guimbri van de gnawa en de Afrikaanse duimpiano en stukken met reminiscenties aan Gregoriaans, barok, maquam, flamenco, latin, blues en rock. Het is een resumévan zijn werk. Zijn bijzonder instrument is gebouwd door de befaamde luthier Jean Auvray die speciaal ontworpen, custommade bassen voor een hele rij van bekende spelers (o.m. Charlie Haden, Henri Texier, Bruno Chevillon, Claude Tchamitchian en Michael Formanek) gebouwd heeft. Op de dvd, in september 2011 in Marcevol opgenomen en uitstekend gemonteerd door Nicolas Dattilesi, bevat een interview met de meester zelve. Garcia-Fons zal de komende maanden een reeks solo-concerten spelen (helaas niet hier).



  1. Palermo Notturno
  2. Hacía Compostela
  3. Kalimbass
  4. Marcevol
  5. Bajo De Guía (Bulería)
  6. Voyage À Jeyhounabad
  7. Yupanqui
  8. Kurdish Mood
  9. Pilgrim
  10. Rock Wandering
  11. Far Ballad