Pure Prairie League
Back On Track
Na bijna twintig jaar zijn de countryrockers terug met nieuw werk, Pure Prairie League werd in 1970 in Ohio opgericht door gitarist Craig Fuller en pedalsteelman John David Call. Drummer Tom McGrail, eveneens uit Waverly afkomstig, bedacht de naam Pure Prairie League. McGrail werd geïnspireerd door de zogenaamde ‘temperance movement’, een in de 19deeeuw vanuit de Protestantse kerkgemeenschap opgezette anti-alcoholbeweging, een thema dat in ‘Dodge City‘, een Western uit eind jaren dertig met Erroll Flynn terug opduikt.
Op de eerste langspeler wordt Craig Fuller geflankeerd door George Ed Powell, een uit Cincinnati afkomstige zanger-gitarist. Het debuut krijgt hetzelfde jaar een opvolger met Bustin’ Out. Als de derde langspeler verschijnt met de karakteristieke tekening van Sad Luke, een wanhopige cowboy, op de cover, is Craig Fuller al overgestapt naar American Flyer. Two Lane Highway onthult een met notoire gastmuzikanten uit het countrygenre aangevuld muzikaal collectief dat in wisselende bezettingen verder bolt met Powell en bassist Mike Reilly op een handvol langspelers in de jaren zeventig en enkele opvolgers met onder meer Vince Gil in het volgende decennium. Kort na het opdoeken van Pure Prairie League in 1988 start Fuller de formatie meteen terug op en dat resulteert in 2001 en 2006 in werkstukken als Songs Of Pure Harmony en All In Good Time.
Na een lange stilte weerklinkt het vertrouwde mengsel van countryrock en West Coast op Back On Track. Sprankelende gitaartjes vermengen zich met harmoniezang van de voltallige band in zonnige West Coast rock van The Begining waarbij pedalsteel opduikt. Dat instrument van mede oprichter John David Call heeft nog altijd een essentieel aandeel in de PPL sound zoals in het wat lichtvoetige, door akoestische picking en orgel aangedreven Picture Perfect Life en Crazy World.
I Believe I Could Falling In Love With You is zo’n zoetgevooisde ballade die niet in het repertoire van Dr. Hook zou misttaan, het op synthesizers gedrapeerde Modern Problem kan me evenmin als het met steeldrums gelardeerde Price Of love bekoren.
Wel genietbaar, de in cajun sfeer ondergedompelde fiddlestamper Six Foot Of Snow. Het evolueert bovendien met soliede baslijnen van Jared Camid in de goede richting. Ferme southernrock met die beproefde combinatie van vloeiend dubbelloops gitaarwerk en orgel/piano die Skippin’ Stones en A Love Like Yours kleuren. In zijn geheel is dit een eerder wisselvallig werkstuk, helaas niet vergelijkbaar met het vroegste vinylwerk van Pure Prairie League uit de jaren zeventig . Die ga ik voor de gelegenheid nog eens uit mijn platenkast halen.