×

Recensie

Alternative

09 november 2019

Pronk

Party Music For Outsiders

Geschreven door: Edwin Hofman

Uitgebracht door: Excelsior Recordings

Pronk - Party Music For Outsiders
Party Music For Outsiders Pronk Alternative 3.5 Pronk – Party Music For Outsiders Written in Music https://writteninmusic.com

Arjan Pronk is bepaald niet van gisteren. Hij speelde onder meer in The Prodigal Sons en The Horse Company, voorwaar geen onbeduidende groepen. De afgelopen jaren is hij meer dan actief geweest als bassist bij Bökkers, de Sallandse rootsrockband die bekendheid kreeg met Iederene hef een reden en inmiddels alweer zeven albums uit heeft gebracht.

Omdat Pronk zo vol met liedjes zat en niet alles kwijt kon bij Bökkers kroop hij in het Overijsselse Luttenberg regelmatig zijn kelder in om die ideeën vast te leggen en ze ‘uit zijn systeem’ te werken. Het resulteerde in een berg nummers waarvan er tien op dit album Party Music For Outsiders zijn beland.

De drums komen van Henk Jonkers (The Fatal Flowers, Hallo Venray), maar Pronk tekende voor gitaar, bas en zang. De teksten zijn ‘zo plat als een dubbeltje’ en gezongen of gebruld in het Sallands dialect. Pronk is er naar eigen zeggen niet op uit om het dialect uit zijn streek in leven te houden maar het voelde gewoon als iets vanzelfsprekends.

Vergeet (voor nu) Pronks eerste bands, dit is andere koek. Pronk solo staat voor ‘onbesoesde rock-‘n-roll’, ofwel: stevige betonrock en -punk die niet al te serieus overkomt maar ondertussen muzikaal toch zeker hout snijdt. Of hakt. Drie tracks snelden het album al vooruit: opener De rock & roll dut de rest is ongecompliceerde regiorock waarbij je toch even aan Normaal moet denken. Maar dan een tandje harder. Het hieropvolgende Kanaries, een doorstampende track (over blowen) met vette riffs en een geinige, brutale tweede stem gaat toch wel over zijn voorganger heen. Carolientie is andere koek: minder ruig, een stuk opener en beheerster en verfraaid met heerlijke instrumentale passages die de andere kanten van Pronk even de ruimte geven. Ook De juuste (‘The right one’) gaat meer om sfeer dan om power, volume of prettige lompheid.

Over het algemeen gaat de klok echter stevig op rock. Pronk moest immers iets uit zijn system werken. Oltied te härd is een welluidend voorbeeld van zijn muzikale kelderpret (‘Een donder vol drank’), terwijl de ‘hoog-laag-duozang’ van Hoast een vermakelijke rocker maken. En de muziek? Die is weer zwaar aangezet en uptempo rockend. Dat laatste gaat ook op voor Jaeng. De hoofdpersoon jaagt over de autobaan als een hardrock Kraftwerk. Met de politie op de hielen. Afsluiter Subiet as dynamiet (goeie titel) is een dynamische, meezingbare (regio)hit in de dop.

Dat laatste geldt eigenlijk voor het hele album Party Music For Outsiders; onmiskenbaar Overijssel maar ondertussen wel door Excelsior opgepakt. Wie weet waar Pronk de komende maanden nog opduikt. Waar dat dan ook mag zijn, de sfeer zal er snel flink in zitten.



  1. De rock & roll dut de rest
  2. Kanaries
  3. De juuste
  4. Oltied te härd
  5. De band
  6. Hoast
  7. In de reeng
  8. Carolientie
  9. Jaeng
  10. Subiet as dynamiet