×

Recensie

Electronic

12 november 2020

Pose Dia

Front View

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Bureau B

Front View Helena Ratka Pose Dia Electronic 4 Pose Dia – Front View Written in Music https://writteninmusic.com

Het Hamburgse gelegenheidsduo Shari Vari bestaande uit Helena Ratka en Sophia Kennedy hebben gezamenlijk al als beeldende kunstenaars gewerkt aan een project over een fictieve superster voordat ze hun krachten bundelen in de muziek. Met de minimalistische soulvolle synthpop van het vorig jaar verschenen Now richten ze zich vooral op het clubpubliek die na een avond stappen heerlijk wil relaxen in de daarvoor ingerichte cooling down ruimtes.

Stilstand leidt tot achteruitgang en is dodelijk in het kunstenaarswereld. Niet vreemd dus dat Helena Ratka nu als solo artiest reeds haar volgende stap gezet heeft en onder de naam Pose Dia van zich laat horen. Front View is een schetsmatig muzikaal aantekeningenboek, waarbij Helena Ratka de omgeving observeert en vervolgens reproduceert in een twaalftal filmische elektro songs.

Het thematische uitgangspunt hierbij is het moment dat het neergaande zonlicht zich ondergeschikt opstelt aan de hete zomerse stapavond. Een magnetisch spanningsveld welke de aantrekkelijkheid van de nacht oproept. Flexibele springende beats, berustende Krautrock, haastige xylofoonpartijen en orkestrale strijkers domineren op het New Wave gebaseerde avantgardistische At The Beach. Een gemiddelde drukke zomerdag op het strand waarbij een kakofonie aan geluiden de broeierigheid van een oplopende zonnesteek en een hitsige Helena Ratka weergeven.

Door haar gebrekkige uitspraak verliest ze zichzelf in het schemerige jazzy Smoz Opera en is ze een passieve ingestelde vreemdeling die zich weerspiegelt in haar eigen songs. De denkbeeldige overvolle autowegen doorkruizen het roodgloeiende digitale netwerk in het metaforische Scanner, waarbij mooi effectief gebruik wordt gemaakt van overstuurde elektronica en de sirene rust van de Krautrock. Het negatieve voorgeprogrammeerde effect van internet wordt later nogmaals bekritiseerd in het stampende Infinity Pool.

Het tweede gedeelte van Front View is vooral dansbaar en erg vintage eighties disco gericht. Futuristische new wave met een hoog postpunk gehalte. In de Electric Body Music van het poëtische Walking Running wordt de dagelijkse sleur ontvlucht die de haastige maatschappij van het monotone leven in Hamburg oproept.

Dat Helena Ratka in het verleden bijbeunde als actieve diskjockey mag hierbij als basis beschouwd worden. Haar werkplek in De Golden Pudel Club bevind zich aan de rand van de beruchte Reeperbahn. Een deprimerende omgeving die verscholen tussen de felle neonlichten voornamelijk wanhoop uitstraalt. Die zelfkant van het leven overheerst in de destructieve escapisme van Spacerine waarbij ze als overheersende meesteres de luisteraar laat verdwalen in een labyrint gevuld met donkere achteraf kamertjes.

Het zangrijke Pose Dia is een verademing tussen de veelal instrumentale acts op het Bureau B label. De pulserende beats krijgen hierdoor een organische toevoer en leiden niet tot bloedarmoede waarbij de tracks afsterven tot wezenloze objecten.



  1. At the Beach
  2. Smoz Opera
  3. How to Find the Exit in Case of Fire
  4. Harvest III
  5. Scanner
  6. Walking Running
  7. A Gap in the Step
  8. Phrase Paraphrase
  9. Get Up High
  10. Infinity Pool
  11. Spacerine
  12. Cloud