Philippe Jaroussky
Duetti
Weet je het nog? De eerste keer dat je een countertenor hoorde… Dat ijle, onbekende, onaardse maar tegelijk zo vertrouwde geluid, dat androgyne. Als je vervolgens hoort dat de zanger een man is, verschuift je wereldbeeld een stukje. Ik weet mijn eerste muzikale ontmoeting met een man die even hoog zingt als ik nog goed. Het was meteen het slechtste waar je mee kunt beginnen als het over countertenors gaat: de cd Andreas Scholl Goes Pop (2007). Een vreemd album met quasipop, quasi-jazz en quasihipheid. Ik vond Scholls Music For A While (zie mijn recensie) geweldig, maar hij is in vergelijking tot andere countertenors een erg onstabiele en ietwat alieneske zanger.
Nee, dan Philipe Jaroussky! Ik ga hier geen ode aan hem schrijven, maar hij verdient het wel! Hij is consistent, grappig (zie filmpje van concert met L’arpeggiata) en heeft zijn stem onder controle. Zijn laatste album heet Duetti, maar er staan ook solo’s op van hem en zijn duettenpartner, mede countertenor Max Emanuel Cencic. Ik blijf erbij dat Jaroussky de beste countertenor van het moment is, maar Cencic kan er ook wat van! Vooral de combinatie van houtachtige klank (Cencic) en metaalachtige klank (Jaroussky) is erg geslaagd.
Op het album staan kamercantate’s van minder bekende componisten uit de barok. De stukken werden geschreven om uit te voeren tijdens de zogeheten conversazioni, bijeenkomsten van musici, aristocraten, dichters, schrijvers en andere kunstenaars of liefhebbers. De bezoekers wilden op elke bijeenkomst een showcase zien van wat in de afgelopen tijd aan pennenvruchten was ontstaan, en verder werd er gediscussieerd over filosofie, kunst en politiek. Vooral tijdens de korte periode dat vrouwen op last van het Vaticaan niet mochten zingen in de opera was er een enorme productie aan virtuoze muziekstukken voor hoge stemmen.
De cantate’s zijn veelal geschreven voor één specifieke bijeenkomst, zijn amper uitgegeven en dus niet bekend. Het zijn interessante miniatuurtjes waarin vooral het geïdealiseerde pastorale leven aan bod komt. De onbeantwoorde liefde en de idyllische landschappen zorgen voor heel wat levendige, intens virtuoze en vurige muziek. Jaroussky’s stem is duidelijk iets soepeler in de virtuoze passages, maar dat zou ook met de lage ligging van Cencics partijen te maken kunnen hebben.
Gouden stemcombinatie, hoogwaardig materiaal en ervaren musici: Les Arts Florissants onder leiding van William Christie. Al met al een heerlijk album.
De ‘making of’:
https://www.youtube.com/watch?v=woZmdvAhifM
- Philippe Jaroussky en Max Emanuel Cencic, countertenor
- William Christie, directie, orgel en klavecimbel
- Hiro Kurosaki en Catherine Girard, viool
- Jonathan Cohen, cello
- Elizabeth Kenny, theorbe en luit
Tracklist Duetti
- Giovanni Bononcini: ‘Pietoso nume arcier’: Duetto: ‘Pietoso Nume arcier’ 4:04
- ‘Pietoso nume arcier’: Recitativo: ‘Consolati’ 1:11
- ‘Pietoso nume arcier’: Duetto: ‘Se l’idolo che adoro’ 2:26
- Francesco Mancini: ‘Quanto mai saria più bello’: Aria: ‘Quanto mai saria più bello’ 6:41
- ‘Quanto mai saria più bello’: Recitativo: ‘Irene, che ne dici’ 1:07
- ‘Quanto mai saria più bello’: Aria: ‘La costanza nell’amore 4:21
- Francesco Bartolomeo Conti: Aria ‘Quando veggo un’usignolo’ 8:26
- Giovanni Bononcini: ‘Chi d’Amor tra le catene’: Duetto: ‘Chi d’Amor’ 3:24
- ‘Chi d’Amor tra le catene’: Duetto: ‘Bella si ma crudel’ 3:02
- Nicola Porpora: ‘Ecco che il primo albore’: Sinfonia 1:31
- ‘Ecco che il primo albore’: Recitativo ‘Ecco che il primo albore’ 0:40
- ‘Ecco che il primo albore’: Aria ‘La pecorella contenta’ 4:39
- ‘Ecco che il primo albore’: Recitativo ‘Pastor gentil’ 0:32
- ‘Ecco che il primo albore’: Aria ‘Se andrà senza il Pastore’ 3:02
- Bendetto Marcello: Cantata ‘Chiaro e limpido fonte’: Recitativo ‘Chiaro, e limpido fonte’ 0:59
- Cantata ‘Chiaro e limpido fonte’: Aria ‘Al partir della fronte serena’ 2:26
- Cantata ‘Chiaro e limpido fonte’: Recitativo ‘Voi pur leggiere aurette’ 0:41
- Cantata ‘Chiaro e limpido fonte’: Aria ‘Un solo respiro’ 3:33
- Cantata ‘Chiaro e limpido fonte’: Recitativo ‘Mirtillo, a che si cerca’ 1:48
- Cantata ‘Chiaro e limpido fonte’: Duetto ‘Dunque voi cristalli erranti’ 5:07
- Cantata ‘Chiaro e limpido fonte’: Recitativo ‘Mà, che pianger Mirtillo?’ 2:03
- Cantata ‘Chiaro e limpido fonte’: Duetto ‘La nobile luce’ 2:54
- Benedetto Marcello: Cantata ‘Tirsi e Fileno’: Duetto No.1: ‘Veggio Fille/Parlo a Clori’ 7:00
- Alessandro Scarlatti: ‘Nel cor del cor mio’ 2:4