Peter Gallway
Feels Like Religion
Onlangs dwaalden mijn gedachten af naar Peter Gallway, op een platenbeurs vond ik nog een vinylplaat van de New Yorker die beginjaren zeventig in het zonnige Californië deel uit maakte van Ohio Knox. Gallway componeerde destijds al zijn songs en werd ondersteund door Paul Harris, een gereputeerde sessiepianist en bassist Ray Neapolitan, Dallas Taylor aan de drumkit, en opvallende muzikale gast John Sebastian.
Na het avontuur in California verhuist Gallway naar Maine, en belandt terug in New York, waar hij als producer betrokken is bij projecten als Bleecker Street, dat naar het Greenwich Village van de jaren zestig refereert en Time and Love, een eerbetoon aan Laura Nyro met wie hij destijds bevriend was. Ondertussen bouwt hij vanuit Santa Barbara een indrukwekkend repertoire uit met een twintigtal werkstukken onder eigen naam, naast een handvol langspelers met Hatcheck Girl, het duoproject met Annie Gallup.
De opvolger van het sterk politiek geïnspireerde Muscle and Bone is in een hoesje verpakt in een cover met de vanuit de diepte gefotografeerde skyline van New York City. Een indrukwekkend beeld dat Gallway destijds op het terras van Nyro’s penthouse ontwaarde.Het album is overigens opgedragen aan de sinds ‘97 betreurde onnavolgbare songstress.
Met een wat zeurderig, mysterieus parlando wordt de luisteraar mee naar zijn oude thuishaven en weet met zijn verhalen over lang vervlogen en meer recente tijden de aandacht vast te houden, met vrije poëtische associaties, bevestigd hij zijn reputatie als ‘master of free verse’ een sobere sound naar R&b en jazz refererende sound wordt gewoontetrouw door Gallway eigenhandig ingevuld met gitaar toetsenspel evenals de basstructuren, de inventieve percussie van Jerry Marotta werd achteraf ingespeeld.
Zo drijven Tonight At The Fair en het aan de poppoëzie Penny Arcade schatplichtige Longing Last Longer op het koortsige ritme van de Big Apple. Samenspel van elektrische piano en gitaar en de opbouw van het funky Shorty Moves On herinneren sterk aan Steely Dan met een gelijkaardige versmelting van jazz en pop evenals Women’s House Of D. Dark Matter is een beklijvende spoken word evenals het samen met Anie Gallup gecomponeerde Maria Makes You Wait.
Het zijn weerom de meer ingetogen momenten die het sterkt imponeren. De titeltrack met sfeervolle, woordeloze zang van Gallup de jazzy ballade Just Lucky het dromerige The Eyes Of The Stars en de verstilde piano ballade Your House In Order het zijn onbetwistbare hoogtepunten van een poëtisch eerbetoon aan Laura Nyro en de immer inspirerende thuishaven die Gallway met haar deelde.