Peter Gabriel
Us (half speed triple vinyl)
Om het overweldigende succes van voorganger So op te volgen nam Peter Gabriel de tijd. Us verscheen pas zes jaar na dat grootse doorbraakalbum. Het bleek een al net zo divers album en al net zo succesvol.
De zeer uitgebreide wereldtour onder eigen naam, drijvend op het grote succes van So, en de door Amnesty International georganiseerde Human Rights Now tour die daar nauw op aansloot was voor Peter Gabriel en zijn excellente band een slopende aangelegenheid. Om even wat afstand te nemen nam Gabriel een uitnodiging op van het British Library om eens goed in hun wereldarchief te duiken. Reeds in 1983 was hij door regisseur Martin Scorcese gevraagd een soundtrack te schrijven voor de andersoortige film die Scorsese wilde maken over het leven van Jezus. Gabriel pakte de tijd om de soundtrack op te bouwen uit muziekstukken die hij in de archieven vond en om nieuwe stukken te schrijven. Het was een prachtmogelijkheid ook om de muzikanten die hij had getekend voor zijn samen met WOMAD opgerichte platenlabel Real World te lanceren. Toen de controversiële film The Last Temptation Of Christ in 1989 het licht zag bleek de door Gabriel gecreëerde muziek een uitmuntende showcase van zijn grote talent. Als album uitgebracht als Passion bleek de plaat daarnaast een lancering voor de grote talenten van Nusrat Fateh Ali Khan, Youssou N’Dour, L. Shankar en Baaba Maal. De muziek op zich bleek de aanzet tot een grootse, wereldwijde wereldmuziekgolf. Het bleek dus een baanbrekend album en in muzikale opbouw een absoluut hoogtepunt in het oeuvre van Gabriel (een album met de bronnen voor Passion verscheen later als Passion – Sources).
Het werken aan Us gebeurde voor het grootste gedeelte in het met het geld van So gebouwde Real World studio’s in Box, dichtbij Bath in Surrey. Met Tony Levin op bas, Manu Katche op drums, David Rhodes op gitaar werkte hij met de geweldige groep muzikanten waar hij ook al jaren mee op het podium stond en waarmee hij een fantastische muzikale klik had. Samen met Daniel Lanois deed hij de productie. So, die ideale collectie songs waarmee Gabriel zijn muzikale stemmingswisselingen fraai had weten vorm te geven was de blauwdruk voor Us. Reeds met het uitbrengen van de nieuwe song Blood of Eden, met Sinead O’Connor in een fraaie gastrol, voor de Wim Wenders film Until The End Of The World, werd duidelijk dat ook Us aan de hoge verwachtingen zou gaan voldoen.
En zo bleek toen het album uitkwam. Us was wederom een strakke mix van wat Gabriel als muzikant en zanger zo indrukwekkend maakt. Net als So was het een uitstekende mix van fraaie diepgravende, dragende songs en pakkende van dikke funk doorvlochten pakkende knallers als Digging The Dirt en Steam. Het bloedmooie Blood of Eden, in een langere versie op het album en het al net zo hemelbestormend mooie Washing Up The Water laten een zeer begeesterde Gabriel horen die met zijn prachtstem de diepste emoties raakt. De rest van de tracks van het album zijn al net zo mooi. Net als So met Red Rain begint Us met Come Talk To Me met een lekker diepe track om een fijne stemming te genereren. Met Only Us, Love To Be Loved, het volop door Passion beinvloede Fourteen Black Paintings en de prachtafsluiter Secret World blijft Gabriel op ondefinieerbare hoogten.
De teksten op het album zijn persoonlijker dan ooit. Zoals Gabriel het later zelf omschreef waren het de teksten van een man steeds ver van huis die over zijn leven nadenkt. De teksten verhalen over zijn mislukte eerste huwelijk, de moeizame relatie met zijn oudste dochter maar ook over zijn toenmalige relatie met actrice Rosanna Arquette.
Over het vinyl: Us is, net even anders als 1, 2, 3, 4 en So uitgebracht op triplevinyl in de zogenaamde Half-Speed Remastered geluid en de platen zijn op 45 toeren af te draaien. Geperst op lekker zwaar 180-grams vinyl laten de albums de optimale geluidskwaliteit horen. Het vinyl werd geperst door de bekende Matt Colton bij Alchemy Mastering, gemasterd door Tony Cousins bij Metropolis en alles werd gecoördineerd door Gabriels belangrijke sound engineer Richard Chappell. Juist door deze expertise in te schakelen klinkt Gabriel als nooit tevoren. De vinyl edities zijn uitgevoerd in lekker dikke hoezen met het originele artwork en prachtige binnen-hoezen met alle teksten en veel extra informaties.