Patrick Sweany
Close To The Floor
Ruim 2 jaar na het prachtige album That Old Southern Drag laat Patrick Sweany weer van zich horen. Op Close To The Floor kijkt hij terug op die periode, die heftig was door zijn worsteling met ‘lastige elementen’ in de muziekindustrie en vooral ook door het overlijden van 2 jonge familieleden, Katy en Dylan Stoia, aan wie hij het album dan ook opdraagt.
Het album telt 10 nummers. Nog altijd is er die mix van country, blues, folk, soul en rock. Toch gaat Sweany op Close To The Floor wel weer meer naar zijn eerdere rauwe sound, ondanks dat de productie net als op die voorganger in handen was van Joe V. McMahan. Met hem leek Sweany meer af te stappen van het Black Keys-geluid (Sweany is al lang bevriend met Black Keys frontman Dan Aucherbach, die ook zijn eerste 2 albums produceerde), dat geluid is nu dus weer meer terug. Dat begint al met Working For You, waarvan hieronder een live-versie te horen is. Vergeleken met de versie op de cd is die hier wat uitgekleed, hoewel dat minimaal is: tel er nog wat drums bij, een gitaar met zware vervorming en een backing vocal. Om maar aan te geven hoe minimalistisch Sweany kan werken.
Vanuit die gedachte is het advies wel om het album wat vaker te draaien. Juist door de instrumentale soberheid kan het de eerste keer wat ‘kaal’ klinken. Geloof me, dat gaat over!
Wat blijft opvallen is de soul die Sweany in zijn muziek weet te leggen. De nummers It’s Spiritual en het prachtige Bus Station (let op dat gitaartje!) zijn daar een mooi voorbeeld van: Sweany klinkt hier zelfs verre van blank! Soul legt de singer-songwriter er dus ook erg in met zijn zang. En jemig, wat hééft hij ook een strot zeg! Dat laat hij op deze schijf het beste horen op het rauwe Every Night Every Day.
Close To The Floor is misschien minder afwisselend dan z’n voorganger, je zou ook kunnen zeggen dat het album een grotere consistentie kent. Helemaal voor iemand die van pure, rauwe, soulvolle en vooral eerlijke bluesrock houdt.