×

Recensie

11 februari 2020

Pablo Held

Ascent

Geschreven door: Dick Hovenga

Uitgebracht door: Edition Records

Ascent Pablo Held Jazz 4.5 Pablo Held – Ascent Written in Music https://writteninmusic.com

De opmars van Pablo Held gaat gestaag verder. Onderhand is Ascent alweer zijn elfde album en net als de prachtvoorganger Investigations, met zijn erg fijne trio met Jonas Burgwinkel (drums) en Robert Landfermann (contrabas) opgenomen. Gast bij het trio is de geweldige Braziliaanse gitarist Nelson Veras.

Het machtige Investigations bracht de Duitse Held uiteindelijk twee jaar terug op de welverdiende grote internationale jazzpodia. Al vele jaren prijkte voor zijn naam steevast ‘veelbelovend’ maar met Investigations was het nu niet alleen de pers maar ook het publiek dat zich bewust werd van Helds grote talent.

Voor Ascent schreef Held wederom het leeuwendeel van de composities. Vader Peter en Federico Mompou schreven er ook elk één. Held pakte een gedeelte van Sergei Rachmaninoffs Piano Concerts #4 en Thelonious Monk’s 52nd Street Theme als opvallende afsluiters van zijn nieuwe album. Met arrangementen die ze moeiteloos in het totaalgeluid van het album doen laten passen.

Dat het Pablo Held Trio van buitengewone klasse is mocht na Investigations al helemaal duidelijk zijn maar met beluistering van Ascent merk je toch weer dat je helemaal wordt weggeblazen door de grote kwaliteit  van deze muzikanten. Hun spel is technisch zo goed dat ze de vrijheid in hun spel op elke denkbare manier nieuwe glans kunnen geven.

In Veras hebben ze een perfecte compagnon gevonden. Zijn virtuoze spel sluit naadloos op dat van de muzikanten van het trio aan. Geeft het tegelijkertijd een mooie Braziliaanse, warme gloed mee. De manier waarop hij zijn  plek binnen het geluid pakt is prachtig. De manier waarop hij Forest Spirits inleidt, het trio laat invallen, maar vervolgens de aandacht weer op zich laat vallen is buitengewoon.

Ascent is zo’n album waarbij je gelijk bij openingstrack Unlocking Mechanism weet dat je met een trio van wereldklasse te maken hebt. Niet alleen de verbluffende, onnavolgbare lijnen en wendingen van die compositie verraden het bizarre componeer talent van Held, maar het spel van de muzikanten is al net zo adembenemend. En dat is nog maar de start.

Ascent kent negen composities die je los van de tijd trekken. Die je naar adem laten happen als je ze achter elkaar gehoord hebt. Composities die zowel virtuoos als vloeiend zijn maar die ook op je geest en hart inspelen. Luister toch eens naar die fantastische titeltrack of het daarop volgende Seizing. En hoe stoer om juist Veras de openingslijnen van Excerpts From Piano Concerto #4 te laten spelen. Mooi ook die aanvulling in geluid van zangeres Veronika Morscher in sommige composities.

Echt alles op Ascent raakt de kern van wat jazz is. Het heeft de spanning, de dwarsheid, de vrijheid, de wonderlijke melodielijnen, het onvoorspelbare en de emoties die met ermee gepaard kunnen gaan. Ascent is tegelijk ondoorgrondelijk, een album dat je keer op keer achter elkaar wilt beluisteren om te horen wat er wel niet allemaal gebeurt. Ascent is van grote, grote klasse.



  1. Unlocking Mechanism
  2. Dikkedeo
  3. Peom #6
  4. Forest Spirits
  5. Ascent
  6. Seizing
  7. Musica callada #24
  8. Excerpts from piano concerto #$
  9. 52nd street theme