One Adam One
Where Do I Begin
“Where do I begin”, zingt Adam Reichmann in de gelijknamige openingstrack , het is bovendien de titelsong van One Adam One, het nieuwe project met Tod Scnitzer. Het duo uit Saint Louis verkende vanaf de late jaren negentig Americana paden bij Nadine, een altcountry kwartet. Na het opdoeken van die formatie bleven Reichmann en Schnitzer muzikaal actief maar bleven uit de spotlights met uiteenlopende projecten.
Het is de combinatie van de poëtische benadering in zacht zwevend zangwerk van Reichmann met de avontuurlijke productie van Schnitzer waarin akoestische gitaarklanken versmelten in een collage van synthesizers en vervormd snarenwerk. Dat levert een bitterzoete sound op, die eerder aanleunt bij de Californische West Coast dan hun Mid West origine laat vermoeden. Het duo stuurt voorlopig vier songs die met enkele de wereld in. Er is vocale assistentie van Stephanie Stewart en gitarist John Horton bij de vijf songs die tijdens de studiosessies ontstonden.
Vanaf de eerder genoemde opener verzeilen we in de gedetailleerde verhalen van Reichman, melodieus ingekleurd en intimistisch verder meanderend in een gelaagde dromerige soundscape. Zonder een zweem van opdringerigheid laten we ons welwillend meesleuren in Living Between the Lines, dat in tegenstelling tot de titel behoorlijk buiten de conventionele krijtlijnen kleurt. In Hollywood Ending draagt zweverig gitaar- en synthesizerwerk de melodieuze zang terwijl Cold Murmurs na een akoestische intro overgaat in harmonieus zangwerk en uitloopt op enige toetsenbombast.
Daar is gelukkig weinig van te merken in de afsluiter Platte River met ietwat klagende cha lala’s en meeslepend gitaartjes, een van de fijnste creaties van dit epeetje dat hopelijk een wat uitgebreider vervolg krijgt.