Michael Veitch
Wachtraum
Via Judy Collins merkte ik zijn naam vrij laattijdig op/ La Collins coverde in 2011 het door Michael Veitch gecomponeerde Veteran’s Day, een anti-oorlogslied dat Veitch op zijn beurt jaren later uitbracht op een epeetje. Twee jaar geleden toonde de sociaal geëngageerde man die ooit in Vermont de politieke handschoen opnam en er in de senaat zetelde dat hij naast fotograaf, schrijver en schilder, een al even begenadigd muzikant was. Dat had Shawn Colvin al begrepen en ze nam Veitch in de jaren negentig mee op tournee, samen met Paul Kottke, het trio werd nog uitgenodigd door Bill Clinton in het Witte Huis. De voorgaande langspeler kwam tot stand in Woodstock en Munchen waar Veitch een tijdje verbleef. ‘Wachtraum’, de titel van zijn nieuwste werkstuk herinnert aan die periode.
Weerom werd voor de opnamesessies tussen Duitsland en de VS gependeld. Julie Last die voordien al songs inblikte in Bearsville zat terug aan de mengtafel en zelfs even aan de schrijftafel bij Valentine’s Day een romantische ballade, Julie verzorgt daarbij de achtergrondzang samen met Madeleine Veitch. In de afsluiter, een duet met Kristi Gholson had Julie eveneens inbreng. Judy Kass brengt de lala’ in het samen gecomponeerde April Fools dat op melodieus snarenwerk Van Veitch leunt.
De zachte zang en dat vloeiende snarenwerk kleuren de songs die in chronologische volgorde dagboekfragmenten vertellen .In Happy Fourth Of July komt de teloorgang van de Amerikaanse vredesdroom aan bod, “They shot him in Dallas, they Shot him in Memphis, they shot him in L.A”. Het zwoele, dromerige August Nights roept fijne herinneringen op aan The Beach Boys. De pianoballade Always Vermont is een bitterzoet eerbetoon aan Veitch’s voormalige thuishaven. Het folkgetint werk wordt hier subtiel gelardeerd met popelementen en in fijnbesnaard, verhalend songwerk verwerkt. Hartverwarmend en bijzonder aangenaam luisterschijfje.