×

Recensie

Roots

11 maart 2016

Marlon Williams

Marlon Williams

Geschreven door: Cis van Looy

Uitgebracht door: Dead Oceans

Marlon Williams Marlon Williams Roots 4.5 Marlon Williams – Marlon Williams Written in Music https://writteninmusic.com

In januari bracht Marlon Williams al een bezoekje aan de AB voor een miniconcertje in Huis 23. Helaas hebben we die passage gemist maar binnenkort keert de Nieuw Zeelander, die tegenwoordig vanuit het Australische Melbourne opereert, terug naar Europa. In afwachting wordt het solodebuut ook bij ons officieel uitgebrach. De voormalige koorknaap was voordien actief met Unfaithful Weight en vormde in Lytteltown een duo met countryman Delaney Davidson.

Country is een sleutelwoord, evenals een flinke snuif Western, in de opener Hello Miss Lonesome dat in uitgestrekte draf passeert, huizen in de knappe fingerpicking ook bluegrass en rockende billy. Perfect als soundtrack bij de weidse landschappen van zo’n lekker ouderwetse Cowboyprent met die galmende zangkoortjes. In After All dat Williams samen met Davidson componeerde horen we onmiskenbare sixtiesinvloeden en dan zijn The Beatles nooit ver weg.

Het goede nieuws is dat Williams zich nergens vergaloppeert. Integendeel, De grootste troef van Williams is ongetwijfeld zijn prachtige stemtimbre, voluit uitgespeeld in smartelijk, duister  ballade werk. De delicate twang, de ingehouden snik in de zang van Dark Child en de dramatische opbouw, het komt angstvallig dicht in de buurt van Roy Orbison en Chris Isaak, dit desolate pareltje.

“I’m Lost Without You” kreunt Williams in de van Teddy Randazzo afkomstige, destijds door Billy Fury geïnterpreteerde song.  Williams versie, overvloedig met strijkers gelardeerd arrangementen en een  wat verrassende synthesizer, blijkt een tearjerker van formaat. Dit tranerige maar onweerstaanbare epos wordt door de schrijnende realiteit ingehaald, in Strange Things heeft Williams het over de nasleep van een jongeman die zijn vrouw aan kanker verliest, als het geen autobiografische tragedie is, klinkt dit op serene wijze, met magistrale hoge tenorstem gebrachte verhaal bijzonder oprecht en geloofwaardig.

In When A Was A Young Girl valt evenmin veel vreugde te rapen, in deze traditional wordt Williams zang enkel begeleid door akoestische gitaar begeleid, de delicaat resonerende frasering klinkt imposanter dan ooit. De bitterzoete afsluiter Everyone’s Got Something To Say, met weerom die aanzwellende koorzang in sluit na een halfuurtje dit lichtjes fantastische werkstuk dat van een tijdloos allure getuigt.



  1. Hello Miss Lonesome
  2. After All
  3. Dark Child
  4. I'M Lost Without You
  5. Lonely Side Of Her
  6. Silent Passage
  7. Strange Things
  8. When I Was A Young Girl
  9. Everyone's Got Something To Say