×

Recensie

Jazz

30 november 2017

Marius Neset – Circle Of

Circle Of Chimes

Geschreven door: Philippe De Cleen

Uitgebracht door: ACT

Circle Of Chimes Marius Neset Jazz 2.5 Marius Neset – Circle Of Chimes Written in Music https://writteninmusic.com

De Noorse saxofonist en componist Marius Neset brengt met Circle Of Chimes de opvolger van het sterk orchestraal gerichte Snowmelt album waarop Neset met het London Sinfonietta samenwerkte.

Neset laat zich op het nieuwe Circle Of Chimes omringen met bekende muzikanten zoals de van Phronesis bekende pianist Ivo Neame en drummer Anton Eger (ook Neset’s Jazzkamikaze maatje), vibrafonist Jim Hart (Gemini, Loop Collective) en contrabassist Frans Petter Eldh (Lucia Cadotsch). Zij waren ook te horen op eerdere Neset albums (zoals Pinball), al valt hier op dat hij ook beroep doet op fluitiste Ingrid Neset, cellist Andreas Brantelid en gitarist Lionel Loueke.

Een uitgebreide bezetting dus. Niet eens zo gek voor een album dat in eerste instantie bedoeld was als een werkstuk voor een nieuwjaarsconcert met filharmonie. Met zijn dik 78 minuten speellengte is Circle Of Chimes overigens een opmerkelijk lang album. Naar eigen zeggen bevat dit album de meest donkere en melancholische muziek die Neset, die overigens ook een gesmaakte gastrol speelt op Morten Schantz’ Godspeed album, ooit creëerde.

Tien composities horen we, waarvan de eerste meteen al goed is voor een aanloop van negen minuten. Satellite komt echter maar tergend traag op gang. Van in de verte horen we de klokkegeluiden opdoemen, die gaandeweg versterkt worden door een serene, klassieke sfeer met cello en piano. Zo voel je ergens ook aan dat het de bedoeling is een soort ambientachtige trance op te wekken. Tezelfdertijd hoor je ook hoe Neset & co deze compositie vol steken met plotse opwellingen en eerder chaotische geluiden en texturen.

Ook verderop zal blijken dat het op Circle Of Chimes echt gaat om een groepsgebeuren waarbij ieder groepslid bijdraagt aan een ambitieus geheel. De sfeer is vaak romantisch van aard, onder meer door de inbreng van zowel klassieke (de cello van Andreas Brantelid) als jazzier accenten (tenor en soprano sax van Neset). Naar mate het album vordert, ervaren we dat Neset echt voluit wil gaan met dit album. Zijn ambities zijn torenhoog, waardoor hij soms vergeet om subtiliteit en nuance in zijn verhaal op te nemen.

Neset zet bijvoorbeeld sterk in op complexe ritmiek en drive, zoals onder meer tijdens het maar liefst twaalf minuten durende Star waarin echt zoveel tempowisselingen zitten dat je er als luisteraar haast duizelig van wordt. Zo lijkt het alsof hij al te veel in een en dezelfde compositie wil proppen waardoor het te zwaar overladen overkomt. Een jammere zaak, ook al omdat dit het hele album kenmerkt. Je voelt aan dat Neset en co onder het gewicht van hun hoge ambities kraken.

Fans van Phronesis worden dan wél weer op hun wenken bediend met A New Resolution, terwijl het met cello en marimba opgetuigde A Prague’s Ballet in twee stappen duidelijk maakt dat ook klassieke muziek een belangrijke invloed blijft voor Neset & co. En dan is er het opgewekte Life Goes On waar Neset ook een stukje melodica speelt. Tijdens Sirens Of Cologne spelen Neset en zijn bende dan weer met sambagrooves.

In onze ervaring niet zo’n geweldig geslaagd album van Neset. Een van de belangrijkste redenen daarvoor zijn zowel de lengte als de manier waarop Neset de ambitieuze composities zodanig vol steekt met allerlei wendingen, vrijwel zonder enige nuance of rustpunt in te bouwen. Daartegenover staat de inbreng van Lionel Loueke op gitaar en vocals. Jammer dat hij hier slechts een rol als sideman opneemt, want hij demonstreert op Circle Of Chimes met verve zijn talent.



  1. Satellite
  2. Star
  3. A New Resolution
  4. Introduction to Prague's Ballet
  5. Prague's Ballet
  6. Life Goes On
  7. Sirens of Cologne
  8. The Silent Room
  9. 1994
  10. Eclipse