×

Recensie

Alternative

17 december 2022

Lunt

Remember We Were Waiting For The Snow

Geschreven door: Edwin Hofman

Uitgebracht door: Cruel Nature Records

Lunt - Remember We Were Waiting For The Snow
Remember We Were Waiting For The Snow Lunt Alternative 4 Lunt – Remember We Were Waiting For The Snow Written in Music https://writteninmusic.com

Lunt is Gilles Deles-Velins, mede-oprichter van het Franse label We Are Unique! Hij is alweer geruime tijd woonachtig in Letland en presenteert zich sindsdien ook als Žils Deless-Vēliņš. De songschrijver, muzikant en geluidsman heeft altijd een mystieke relatie gehad met muziek; geluid is alomtegenwoordig in een soort intuïtieve achtergrond en ‘verwacht’ eigenlijk om muziek te worden. Een interessante en constructieve gedachte. Voor Deless-Vēliņš is muziek vitaal, het is als ademen en het is altijd meer dan de som der delen.

In 2019 was er Phantom Solids, een intrigerend en uitdagend album. Het lijkt lang geleden want Covid en de oorlog in Oekraïne hielden hierna huis. Iets wat zeker ook in Letland diepe sporen heeft nagelaten en nog steeds nalaat. De nieuwe release van Lunt komt uit op het cassettelabel Cruel Nature en bevat materiaal dat Deless-Vēliņš vóór 2019 schreef. Met dit in het achterhoofd kun je eigenlijk niet anders dan concluderen dat Remember We Were Waiting For The Snow uit een rustigere, zuiverdere tijd stamt, iets wat hoorbaar is in de contemplatieve, vooral gitaargedreven, soundscapes die voorbijtrekken. Toch is er ook hier sprake van een donkere ondertoon. Het album gaat namelijk ook over ‘solastalgia’; onrust, bezorgdheid en triestheid over het verdwijnen van bepaalde natuurverschijnselen.

De winterse witte en blauwe tinten die de hoes sieren passen goed bij de muziek, die je zou kunnen scharen onder postrock, slowcore en ambient. Lunt geeft hier echter weer een eigen draai aan, iets wat we al konden horen op Phantom Solids. Flakes and Feathers is zuiverend, als langzaam druppelend smeltwater. Licht hypnotiserend gitaarspel dat na zes minuten aangroeit en een kort dreigend en expressief slot laat horen. Plasma (Under the Ice) wordt traag uitgesponnen, is dromerig en ademt, inderdaad, een bevroren toestand waar nog vurig leven in schuilt.

Onder de acht nummers bevinden zicht twee evocatieve miniatuurtjes die onder de twee minuten blijven, Dead Man in the Sand en Dead Man in the Snow. Laatstgenoemde neigt iets meer naar indierock maar is nog steeds sterk atmosferisch en vrijzinnig. De overige nummers zijn langere sfeerscheppingen. Het mystieke Crossing Daugava verwijst naar de rivier die uitmondt in de Golf van Riga. Lasteka laat schril, koel snarenwerk horen. Dit stuk is experimenteler: sluimerende noisegolven en kriebelende gitaren. Aarzelende akkoorden sluiten af. Een boeiend en ontregelend werk.

Het album wordt afgesloten door Auseklis. De titel verwijst naar een morgenster, naar de god van het ochtendgloren. De muziek is als een fijnbesnaarde mantra. Helder gitaarwerk waar na zes minuten een soort feedback drone in kruipt. Het is indrukwekkend hoe Lunt hier een langgerekt en fraai kakofonisch einde schildert. Remember We Were Waiting For The Snow is een indringend werk dat de jachtigheid en onrust van alledag buitensluit en de wereld even stilzet in een pure, winterse atmosfeer.



  1. Flakes And Feathers
  2. Plasma (Under The Ice)
  3. Dead Man In The Sand
  4. Crossing Daugava
  5. Fluent Like The Snow
  6. Lasteka
  7. Dead Man In The Snow
  8. Auseklis