×

Recensie

Alternative

06 november 2020

Lizzy Young

Coocoo Banana

Geschreven door: Edwin Hofman

Uitgebracht door: GFY

Lizzy Young - Coocoo Banana
Coocoo Banana Lizzy Young Alternative 3.5 Lizzy Young – Coocoo Banana Written in Music https://writteninmusic.com

Lizzy Young groeide op in Parijs en belandde via Barcelona in New York, waar ze inmiddels alweer tien jaar woont. Na tijd in acteren te hebben gestoken, alsmede in bas spelen in een punkband, is er nu het solo-debuutalbum. De titel verwijst naar gekte, maar het album is veel meer dan dat. Over een donkere onderstroom (sterfelijkheid, angst voor de dood) geeft Young zowel ruimte aan drama en depressie maar ook aan humor en lichamelijkheid. Het resultaat is een bitterzoete, soms verwarrende en ook wat minimalistische plaat.

De bevreemdende stijl van Lizzy Young en het dominante Casio-keyboard zorgen voor lekkere artpop/postpunk/avant-garde-sferen. Hoewel Young bands als Sonic Youth, Spacemen 3 en Spiritualized hoog heeft zitten, doet haar muziek, vooral door het ontbreken van gitaar, daar in eerste instantie niet aan denken. De titelsong, met Youngs luie, Amerikaanse voordracht heeft meer het karakter van poëzie/spoken word, omlijst door intrigerende, ijle elektronica. Elephants is Franstalig, een song over vervelende dronken mensen en de beeldcultuur van de sociale media. Young lijkt te willen zeggen dat veel mensen afglijden naar bedenkelijke niveaus.

Haar gemengde gevoelens over het andere geslacht krijgen ruimte op Kill All The Men, een track die stoelt op een prettige old school (house) beat. God Is Pink klinkt eveneens retro; een glossy jarentachtigproductie die lekker binnenkomt maar wat vlak blijft. Dat geldt voor veel tracks op Coocoo Banana; het gaat meer om sfeer, om het weergeven van onzekerheid, verwarring en de mix van schoonheid, humor en lelijkheid dan om uitgewerkte songs of muzikaliteit.

De beat van Obvious, een van de singles, bestaat voor een groot deel uit basdrum. In combinatie met de piano geeft het een lekker effect, een stijl die ver verwijderd is van de hedendaagse iele beats die veel commerciële songs kenmerken. She Farts When She Walks is zwoel, als een zomeravond in de grote stad, ware het niet dat Young hier met haar afstandelijke praatzang en Franse dictie toch weer een dwars en bevreemdend tintje aan geeft. This Morning I Woke Up (goeie titel) maakt gebruikt van wat lijkt op een speelgoed-ritmebox. Coocoo Banana verschuift gaandeweg sowieso wat naar lichtere tonen en sferen want het afsluitende Squid Juice In Hollywood is relatief poppy en melodieus, al ligt de vrolijkheid er niet bovenop en is de muzikale omlijsting, die doet denken aan kleine kerkorgeltjes, ook verre van alledaags.

Zonder met echt memorabele songs te komen weet Lizzy Young op een vreemde manier toch te boeien. Net als dat bij de New Yorkse avant-garde van de jaren zeventig en tachtig – ongetwijfeld een inspiratie van Lizzy Young – vaak het geval was.



  1. Can't Take Can't touch
  2. Coocoo Banana
  3. Elephants
  4. Kill All The Men
  5. God is Pink
  6. Obvious
  7. Oh! Jupiter
  8. She Farts While She Walks
  9. This Morning I Woke Up
  10. Squid Juice In Hollywood