Little Steve & The Big Beat
Circles
Wie al eens een blues of rootsfestival bezoekt zal ongetwijfeld al eens met de muziek van Little Steve & The Big Beat geconfronteerd zijn. Het Nederlandse combo passeerde het afgelopen decennium op zowat alle mogelijke festival- en clubpodia weten daar telkens een wild feestje te bouwen met hun in R&B en soulblues gepekeld repertoire, weliswaar met respect voor de traditie maar, gaandeweg ontwikkelt zich een eigen stijl.
Zo’n acht jaar is het geleden vond de eerste volwaardige cd Another Man de weg naar onze cd lader en hij belandde er meermaals terug. Op de afgelopen editie van Moulin Blues werd al een behoorlijke tip van de sluier opgelicht met tussen de vertrouwde nummers van Another Man enkele tracks van de nieuwe langspeler zoals de swingende door ritmisch gitaar werk en stevig honkende sax scheuten aangedreven Only Got Eyes For You.
Op de nieuwe cd wordt daarbij de zang van Steve(n) van der Nat ondersteund door Kat Riggins. Naast deze bluessista zijn toetsenman bas Janssen en trompetspeler Pascal Haverkate de enige gastmuzikanten die gesignaleerd werden tijdens de sessies in de Tub Thumper Records studio van Bird Stevens. Naast de mix vormt Bird samen met drummer Jody Van Ooijen nog steeds de ritmesectie bij The Big Beat. Zoals die naam al suggereert hebben ze niet echt extra muzikanten nodig, het zorgt wel voor sfeervolle accenten.
Dat is meteen duidelijk in het voorbijsnellende 99LBS, een swingende opener met puntig snarenwerk ondersteund door het saxduo Martijn van Toor en Evert Hoedt die zich eveneens in het door orgel ondersteunde The Shame on You manifesteren. Overigens componeerde Martijn Tired of Moaning , een jazzy instrumentaal intermezzo met veel ruimte voor de tenor en bariton sax.
Na het zwoele Anna Lee wordt het tempo opgevoerd in Walking at Night en belanden we vervolgens bij Circles, de traag slepende titelsong bloeit halfweg open met verschroeiend snarenspel en gedempt blazerswerk dat naar een dodenmars in New Orleans lonkt.
Met Alive creëert terug een energieke opstoot met de ritmische aanpak en strak blazerswerk is dit en het aansluitende Find Me A Way niet de enige passage die herinnert aan de verrichtingen van James Hunter. Na de eerder aangehaalde tracks Tired Of Moaning en Only Got Eyes for You duikt de vertrouwde soepel swingende aanpak met een combi van gitaar en sax nog eens op. Een akoestische intro leidt naar Rome, de afsluitende intieme croonersballade. De toekomst lonkt voor Little Steve & The Big Beat.