×

Recensie

Roots

07 september 2019

Lissie

When I'm Alone: The Piano Retrospective

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Cooking Vinyl

When I'm Alone: The Piano Retrospective Lissie Roots 3.5 Lissie – When I’m Alone: The Piano Retrospective Written in Music https://writteninmusic.com

Het uit Illinois afkomstige vocale natuurtalent Elisabeth Corrin Maurus, liefkozend Lissie genoemd, verrast de wereld met haar aangename Catching a Tiger debuut. Prachtige folky country songs met een vet aangezet rock randje, waarmee ze zelfs aansluiting bij het grote publiek zoekt. Die popkant treedt vervolgens steeds sterker op de voorgrond, waardoor ze het vermoeden opgewekt dat Lissie zichzelf aan het kwijt raken is. De Blood & Muscle pianoballad op haar voorlaatste plaat Castles getuigd al van haar drang om het in de toekomst anders aan te pakken. Op When I’m Alone dient de piano zich tevens als haar compagnon aan. Samen nemen ze negen van haar composities onder handen, aangevuld met twee ijzersterke covers.

Martin Craft, die als gitarist Pulp frontman Jarvis Cocker assisteert mag bij een viertal songs de toetsen bedienen, bij de rest staat hij zijn plek aan Jo Dudderidge van The Travelling Band af, ook niet de minste. Op muzikaal vlak zitten de twee elkaar niet in de weg, waardoor het een mooi aansluitend geheel vormt. Lissie kiest er schijnbaar bewust voor om in ieder geval nu nog niet haar privé problemen op plaat te zetten. De afronding van Castles betekent ook het einde van een relatie. Door die pijnlijke ervaring presenteert ze wel zichzelf wel gevoeliger. Schijnbaar hebben songs nu een andere betekenis. De worsteling van haar emoties vormt een leidraad in haar sobere uitvoering.

De tracks komen zo kaal over dat je sterk het gevoel krijgt dat Lissie hier haar meest persoonlijke werk aflevert. Hoe frappant is het dus dat het allemaal oude nummers zijn. Begrijpelijk dat ze niet voor de Fleetwood Mac cover Go Your Own Way kiest, nu deze zo dicht bij haar persoontje staat. Eigenlijk is er weinig toe te voegen aan de versie die haar mini album Covered Up with Flowers siert. Ze kiest voor een ander hoogtepunt van Rumours, het stukken veiligere Dreams waarbij de scheiding meer cryptisch terug te vinden is. Hiermee maakt ze net wat minder indruk, het is zowat een blauwdruk van het origineel. Tot in perfectie uitgevoerd, maar verder erg vlak en zonder diepgang. Al maakt de aangeslagen toetsen regenbui het wel af. Die eigenheid voegt ze wel in de Dixie Chicks cover Cowboy Take Me Away toe, waar ze het prachtige samenzang en vioolspel van de dames zelfs overtreft.

Regelmatig zorgt een dramatische levenswending voor een vervroegde volwassenwording. Nog steeds overheerst het kinderlijke in haar voordracht, maar haar karakter heeft hoorbaar een flinke klap te verwerken. Die serieuze ondertoon voelt geleefd en ouder aan. Elke song zet ze hoopvol in, om vervolgens in de voordracht te breken. Het komt in ieder geval gelukkig niet als een kunstje over, de oprechtheid overheerst. Paradepaardje Everywhere I Go is al adembenemend mooi op haar Catching a Tiger debuut, ook deze totaal anders gespeelde versie doet hier niets aan af. Wat blaast ze hiermee haar concurrentie omver.

Samen met opener Don’t You Give Up on Me functioneert ze op eenzame hoogte. En dat die eenzaamheid centraal staat is in de misleidende albumtitel When I’m Alone te zien. Door de prachtige muzikale omlijsting is ze nooit alleen. Ze bewijst dat ze de country ontgroeid en vocaal genoeg gerijpt is om zich in het vervolg zelfs aan de lastige blues en soul te wagen. Hoe ze hier al hoogtes en dieptes afwisselt laat horen waartoe ze in staat is.



  1. Don't You Give Up On Me
  2. Sleepwalking
  3. Everywhere I Go
  4. Castles
  5. When I'm Alone
  6. Love Blows
  7. Dreams
  8. Daughters
  9. Best Days
  10. Cowboy Take Me Away
  11. In Sleep