Leaf Rapids
Velvet Paintings
Leaf Rapids verwijst naar een experimenteel stadje die in tegensteling tot andere steden in Manitoba nauwelijks twintig jaar oud is. Het inspireerde de uit Winnipeg afkomstige muzikale echtpaar Keri en Kevin Latimer om het als groepsnaam te gebruiken voor een verbond met Joanna Miller aan de drumkit die de zangpartijen van Keri met fraaie harmoniezang, bij momenten herinneringen oproepend aan dat andere Canadese duo Kate & Anne McGarrigle.
Die dromerige stemmencombinatie van Keri en Joanna hoorden we zo’n vijf jaar geleden voor het eerst op Citizen Alien in een organisch, onlosmakelijk met de Canadese thuishaven en het weidse landschap verbonden, soundtrack. Dat gevoel duikt terug op bij een eerste luisterbeurt van Velvet Paintings.
De pedalsteel van William J. Western is weerom van de partij en onderbouwt samen met de Rhodespiano en het hammondorgel van Geoff Hillhorst van The Deep Dark Woods het bijzonder soulvolle snarenwerk van Christopher R. Dunn in de titeltrack.
Het meeslepend Starling To Starling zweeft een eindje mee met een zwerm spreeuwen op een grandioze melodische snarenbrij die verderloopt in Silver Fillings“, Why is it so hard to love … zuchten de dames, ietwat hopeloos en samenzweerderig.
Het naar country lonkende Fast Romance draaft verder op picking en met Insomniac Show verzeilen we helemaal in de plaatselijke honky tonk.
Nightshift is een donkere, door Joanna gecomponeerde en gezongen, whistle song. We luisteren ademloos verder als cello en viool het mistroostige Parmjit Sonnet kleuren. In The Woods is in een spookachtige westersfeer gehuld als Keri ijle tonen uit de theremin ontlokt.
Het Canadese kwartet levert met Velvet Paintings weerom een sfeervol, cinografisch folkpareltje af.