×

Recensie

Alternative

10 april 2020

Laura Marling

Song For Our Daughter

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Partisan

Song For Our Daughter Laura Marling Alternative 4.5 Laura Marling – Song For Our Daughter Written in Music https://writteninmusic.com

Nu de wereld dreigt stil te staan, schuiven artiesten hun releases ver vooruit naar een veiligere periode, waarbij er meer zekerheid is en weer mogelijkheden bestaan om het publiek te ontmoeten. Het is een doordachte keuze van Laura Marling om hier bewust niet aan mee te doen. Er is behoefte aan platen waarbij gedacht wordt aan het belang van een stabiele thuissituatie. De waardering voor het gezinsleven vormt de rode draad op Song for Our Daughter. Juist in deze periode is het verlangen naar intieme luisterliedjes zo groot. Als je dan toch aan huis gebonden bent, kun je de tijd beter zo goed mogelijk invullen.

De nog minderjarige Laura Marling stond aan de basis van de folkband Noah and the Whale die debuteerde met het fraaie Peaceful, The World Lays Me Down. Nadat ze haar vriendje zanger Charlie Fink met een overdosis aan kwellende hartzeer verlaat slaat zijn band sterk terug met het prachtige melancholische The First Days of Spring. Een adembenemende sobere doorstart welke live ook weet te ontroeren.

Het blijft een gemis dat de samenwerking niet doorgezet wordt, maar het levert ook nieuwe mogelijkheden op. Het groeiende talent van Marling komt volledig tot wasdom en ze start een indrukwekkende solocarrière op. Het is de kunst om hierbij een gelijkgezinde metgezel te vinden die de ideeën kan ontplooien en kneden tot iets dierbaars en moois.

Die persoon vind ze in Ethan Johns, die in het verleden de gedrevenheid van collega artiesten prachtig weet om te zetten in de productie en ook haarfijn aanvoelt waar Laura Marling met I Speak Cause I Can naartoe aan het werken is. Hij ontfermt zich vaderlijk om de jeugdige singer-songwriter wiens kwaliteiten al op belachelijke jonge leeftijd tot onwaarschijnlijke hoogtes reiken.

Eigenlijk is het niet eens zo verwonderlijk dus dat ze voor het in perfectie uitgebouwde A Creature I Don’t Know weer bij Ethan Johns aanschuift, en als tekstschrijver de gehoopte groei doorzet in Once I Was An Eagle. De puurheid die ze daar met z’n tweeën oproepen wordt verder enkel sporadisch ondersteund door het illustrerende werk van het van Neil Cowley Trio bekende bassist Rex Horan en cellist Ruth de Tuberville.

Nadat Laura Marling de het zuidkustgebied van de Verenigde Staten vaarwel heeft gezegd, vestigt ze zich weer in het vertrouwde Londen. Gewoon vlak bij haar familie, met dagelijks contact met haar zussen en nichtje. Door zich in een moederrol te plaatsen kiest ze nog voor een veilige verpakking van de songs. Het staat symbool voor een krachtige vrouw, maar is door haar kijk op de wereldproblematiek ook gemakkelijk te herleiden tot Moeder Aarde.

Vanuit de kelder van haar thuisstudio wordt in alle stilte het raamwerk voor Song for Our Daughter in elkaar gezet, waarna ze weer bij de bevriende duizendpoot Ethan Johns aanklopt. Gezamenlijk leggen ze in de Monnow Valley Studio in Wales de laatste hand aan de plaat. De gemoedelijke landelijke sfeer van die rustieke omgeving zorgt hier voor dat extra folk randje wat ze zelf niet geheel in Londen kan oproepen.

Haar achtste album Song for Our Daughter is gericht aan een fictief kind persoon, maar is nog meer het gevoel van thuiskomen. Zo kaal als ze genoodzaakt is om zich zonder platenlabel te presenteren zet ze ook haar nummers neer. Ze filosofeert en debatteert voornamelijk met haarzelf over de zin van het bestaan om haar eigen verantwoordelijkheden en onzekerheden af te vlakken. De tussenliggende ruimte benut ze om samen met Mike Lindsay te werken aan een tweede album van Lump. Deze afwisseling is nodig om rust en balans te creëren.

Het observatievermogen van deze zangeres rijkt weer tot ongekende hoogtes. Het is verbazingwekkend hoe ze zich in het ouderschap weet te plaatsen en dit om zet tot verbeeldende verhaaltjes. Het pittige meisjesachtige van eerder werk is vervangen door de warmte in een nog voller geluid. Vol overgave laat ze die volwassen kant toe, en beschouwt ze deze als een bloedverwant, en niet als een ongewenste vreemdeling.

De muzikale omlijsting op Song for Our Daughter is misschien wel wat stabieler en kleiner, maar de meerstemmige begeleiding weet dat prima in te vullen. Ook daarin zit genoeg veerkracht en liefde gestopt, en benadrukt nogmaals het verlangen naar een gesetteld leven. Een country getinte erfenis welke ze meegesmokkeld heeft uit de Verenigde Staten. Ze kan het kennelijk nog niet helemaal van zich afschudden. Het gitaarwonder Rob Moose is op zijn best in Hope That We Meet Again waar hij het akoestische werk afwisselt met het prairie gevoel oproepende country slide akkoorden.

Nogmaals, het is een goede keuze geweest om de release 4 maanden naar voren te schuiven. Song for Our Daughter kan risicoloos nu al gepresenteerd worden. Sterker nog, hij komt meer tot zijn recht in deze onzekere verwarrende tijd.



  1. Alexandra
  2. Held Down
  3. Strange Girl
  4. Only the Strong
  5. Blow by Blow
  6. Song for Our Daughter
  7. Fortune
  8. The End of the Affair
  9. Hope We Meet Again
  10. For You