Julia Kleiter & Michael Gees
Schöne Welt, wo bist Du?
Michael Gees’ samenwerking met tenor Christoph Prégardien heeft geleid tot talrijke indrukwekkende recitals en cd-opnamen. Als begeleider van het kunstlied behoort hij tot de absolute top. Op deze release voorziet hij Julia Kleiters flinterdunne stem van een fluwelen begeleiding. Ze bieden Alban Bergs Sieben Frühe Lieder en werken van Franz Schubert, Gustav Mahler, Richard Strauss, Arnold Schönberg en de minder bekende Finse componist Yrjö Kilpinen.
De liederen zijn niet chronologisch gerangschikt of gegroepeerd per componist, zoals gebruikelijk. Zelfs de cyclus van Berg is doorbroken. Kleiter en Gees hebben thematisch verwante liederen gekozen en zo geschikt dat er een context ontstond waarin elk lied meer zeggingskracht kreeg. De vraag verschoof van ‘hoe kan componist x boeien en troosten?’ naar ‘hoe leiden deze artiesten hun publiek naar een wereld die ver achter onze horizon ligt?’
In dit kader nemen Gees en Kleiter de vrijheid om het gedicht Sternklare Nacht van Herman Hesse als improvisatie op te nemen. Traag ontspint zich de melodie, die a cappella begint, zodat Kleiter klinkt als een reciterende hogepriesteres uit Utopia. In deze verteltoon blijft ze boeien, te meer daar ze niet de toevlucht neemt tot melodische clichés. Gees speelt een zelfstandige begeleiding, gebaseerd op kwarten en kwinten, die daardoor oosters aandoet. Deze op de cd veruit langste track vormt een sterk argument in Gees’ pleidooi voor de improvisatiekunst op het hoogste niveau van de kamermuziekpraktijk. Toch had ik, om maar een voorbeeld te noemen, zijn spel – als van een waanzinnige violist – in Kilpinens Wind und Geige niet graag willen missen. Zanger en begeleider moeten van goeden huize komen om een cd vol te improviseren op hetzelfde niveau als Kleiter en Gees hier gedaan hebben met Schöne Welt, wo bist Du?
Schöne Welt, wo bist Du?
Fair world, where are you?
songs of striving for beauty
Julia Kleiter & Michael Gees